PASSEJANT PLA DE L’ESTANY
L’església de “Sancti Petri
que est in Corneliano” rebé donacions l’any 986 per l’execució
testamentària del levita Odó qui, juntament amb el seu germà Ganajou (Wandalgaude)
havia acudit en defensa de Barcelona quan la ciutat fou presa per Almansor. Els
dos germans foren fets presoners pels sarraïns. Els marmessors feren constar
que no se’n tenien notícies. Eren fills del vescomte Guiniguí, dit Mascaró,
fundador de la dinastia vescomtal hereditària de Girona, ja que l’havia succeït
l’altre fill, Seniofred, a qui la mare, Jerosòlima Gudrielda, l’any 993 cedí
les propietats familiars, establint una clàusula en cas que els altres dos
fills fossin alliberats de la seva captivitat i hi retornessin.

El bisbe Bernat Bernat de Carcassona
(dit també Bernat de Rocafort per alguns autors) pertanyia a un llinatge
arrelat a aquesta rodalia. En el seu testament, anterior al 1075, amb motiu del
viatge a Anglaterra, llegà l’alou de Sant Pere de Cornellà a la canònica de
Girona, i als seus germans propietats a Cornellà, Sords i Pujals. Del 1075 és
el sagramental que els testimonis juraren a l’altar de Sant Genis de l’església
de Cornellà. Aquests manifestaren que el difunt bisbe Bernat havia dictat
testament postrat al llit de mort, a la casa de Dalmau Gausbert, al costat de
l’església de Sant Miquel de Palol (de Revardit). Hi consta, entre d’altres, la
deixa d’uns alous situats a la parròquia de “Sancti Petri de
Corneliano”.
Si bé el tema no s’ha estudiat,
entenem que el bisbe Bernat devia pertànyer al llinatge que adoptà l’apel·latiu
“de Cornellà”, del qual hi ha notícies en relació al lloc i —des dels volts del
1130— al castell de Cornellà.
L’any 1194 Ramon de Vilademuls fundà
i dotà un benefici sota l’advocació de sant Miquel a l’església de Sant Pere de
Cornellà. Aquesta església figura en les Rationes decimarum del
1279 i el 1280 i en les relacions diocesanes dels segles XIV i XVII.
Quan l’any 1363 el bisbe Ènec de
Valtierra passà visita pastoral a Cornellà, hi havia set clergues a la població
i l’església també tenia altars dedicats a sant Genis, santa Maria i sant
Miquel. A més de l’advocació principal a sant Pere, com ja hem indicat, hi ha
notícies dels altars de Sant Genis (1075) i de Sant Miquel (1194). Les
pervivències arquitectòniques de l’església romànica també donen indicis d’una
triple dedicació ja des d’època alt-medieval.
La vila de Cornellà va ser ocupada
per tropes franceses l’any 1676 i pels militars espanyols el 1689, uns fets
bèl·lics que pogueren ésser la causa de la reconstrucció del temple parroquial
feta bàsicament, pel que sembla, al segle XVIII. S’aprofitaren murs de
l’edifici romànic anterior que tenia la mateixa amplada i gairebé la mateixa
llargada que l’actual.
L’església actual de Sant Pere, obra
del segle XVIII, és un edifici d’una sola nau acabada a l’extrem de ponent per
una capçalera de planta poligonal i amb el frontis al costat de llevant. La
fàbrica conserva, tanmateix, importants fragments constructius del temple
anterior, d’estil romànic, que foren aprofitats, més o menys reconvertits, en
la reconstrucció.
Els vestigis de l’edifici romànic
corresponen a una bona part de les antigues façanes de migdia i de tramuntana,
i també —encara que menys visibles— a restes del mur de llevant. Del frontis de
migdia s’ha conservat el parament, en l’alçada original, fet a base de carreus
ben escairats que generen filades uniformes. Es poden veure també en aquesta
façana tres obertures romàniques, actualment tapiades. Es tracta d’una porta,
d’arc de mig punt extradossat, situada més o menys al centre del mur i de mida
reduïda i dues finestres de doble
esqueixada, de grandària considerable en proporció a la porta descrita.

A la façana de tramuntana apareix de
nou el tipus d’aparell de carreu petit ja esmentat. Curiosament, en contra del
que calia esperar d’un mur perimetral encarat al nord, el parament no era opac,
sinó que posseïa una porta i dues finestres de doble biaix, gairebé idèntiques
a les del mur de migdia, ara també tapiades i força ben conservades. Així,
doncs, l’estructura compositiva d’aquesta façana de l’edifici romànic era
pràcticament igual i en perfecta concordança amb la descrita del costat de
migdia.
La façana actual, que correspon al
mur de llevant de l’església, és coberta per un arrebossat ja força
descrostrat. Sobretot en un dels espais on la calç ha caigut, més amunt de la
porta d’entrada, es manifesta el mateix tipus d’aparell romànic que s’observa
als murs laterals. A l’interior del temple, fa alguns anys foren repicats
importants fragments dels paraments i altres estructures. Aquesta operació
també ha deixat al descobert restes dels aparells romànics subsistents, que
queden al fons de les capelles laterals i al frontis. En aquest darrer indret,
la troballa de dues arcades de mig punt, aparedades i situades una a cada
costat de la porta oberta al segle XVIII, podrien ser enteses com a antics arcs
presbiteral de les absidioles d’un santuari triabsidal.
Les restes romàniques de l’església
de Cornellà del Terri, per les seves característiques formals, es poden
considerar que foren construïdes al segle XI. La perfecta execució del parament
i la tipologia de les obertures, la podem relacionar amb les construccions d’estil
“llombard” de l’època esmentada.
Les característiques de la
composició de les façanes, totalment excepcional, permet de suposar que
l’edifici medieval no fos realment una església, sinó un edifici civil, com una
sala, convertit després en església.
Sant Pere de Cornellà del Terri posseïa
una pica d’aigua beneitera actualment exposada al pati de la Pia Almoina, al
Museu de Banyoles.
L’església posseïa una talla
romànica de la Verge, que ha desaparegut. Segons la nostra informació l’única
reproducció gràfica que se’n coneix és la fotografia que publicà Monsalvatje al
principi del segle XX, qui deia que “hace poco fue vendida a unos
anticuarios”. Noguera, en canvi, afirma que la imatge “desaparegué,
incinerada, l’any 1936.
Hi ha notícies vagues sobre
l’aparició de tombes antropomorfes alt-medievals al poble de Cornellà del
Terri.
Sant Pere
de Cornellà és
una església barroca inclosa a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de
Catalunya.
Recull dades: Miquel Pujol Mur
Fotografia: M. Rosa Planell Grau
Fons documental: Enciclopèdia
Catalana