Sant Tomàs de Fluvià, per altres
noms Sant Tomàs de Canyà o Canyà és un petit poble (30 h. 2009) situat en un
indret d’elevacions suaus que assenyalen el límit occidental de la plana
empordanesa. El nucli habitat, format per una dotzena de masies que s’agrupen
entorn de l’església, es troba vora un camí antic anomenat popularment “el camí
ral”.
El priorat de Sant Tomàs de Fluvià fou bastit el segle XI, sobre les restes de construccions anteriors, probablement dels segles VII i VIII, i potser d’una església pre-medieval. Els orígens i la història del priorat benedictí de Sant Tomàs de Fluvià no són gaire coneguts per manca de documentació. N’hi ha una primera notícia de l’any 1098. Sembla que els monjos de Sant Víctor de Marsella fundaren el priorat vers l’any 1070 en unes terres que els havia donat Guillem de Fonollers després de discutir-les al monestir de Sant Miquel de Fluvià.
La
consagració de l’església del priorat hauria estat celebrada pel bisbe de
Girona Bernat Umbert, que regí la diòcesi entre el 1093 i el 1111. La dada es
desprèn d’un document de l’any 1146, segons el qual aquest any el bisbe
Berenguer Dalmau, després d’un judici, restituí al priorat de Sant Tomàs la
parròquia de Sant Genís de Palol que li havia estat donada amb motiu d’aquesta
consagració.
L’any 1151 Guillem Umbert de
Basella, nebot de l’esmentat bisbe Bernat Umbert, en el seu testament deixà dos
esclaus sarraïns al monestir de Sant Tomàs. En tres butlles papals del segle
XII i una altra del XIII, dels anys 1113, 1135, 1150 i 1218, recollides en el
cartoral de Sant Víctor de Marsella, és confirmada a aquesta abadia la
possessió de Sant Tomàs.
Tanmateix, ja l’any 1314, Sant
Tomàs, a més de prioral, consta que tenia funció de parròquia, tot i que en els
nomenclàtors posteriors, del final del segle XIV, Sant Martí de Canyà encara
figura com a parroquial, però ja no més tard. En aquestes llistes diocesanes
figura també el priorat de Sant Tomàs.
Sembla que la comunitat monàstica
sempre fou molt reduïda, i ja en curs d’extinció al segle XIV. Així, l’any 1314
només hi havia un monjo i un clergue secular; el prior no hi residia i els
edificis s’anaven degradant. Pels anys 1338 i 1341 el prior Pere de Vic residia
al monestir juntament amb un monjo i un clergue. Al final del segle XV ja no hi
ha havia rastres de comunitat, ja que el 1490 el prior no hi vivia i no hi
havia cap monjo, només el sacerdot que servia la parròquia. Al segle XVI, entre
el 1508 i el 1511, el priorat monacal restà anul·lat legalment. La dependència
de Sant Víctor de Marsella s’havia extingit. L'any 1835, com a conseqüència de
la desamortització, el priorat de Sant Tomàs de Fluvià va ser extingit
definitivament.
Es tracta d'una senzilla construcció
aïllada en el moment de la construcció, però adossada actualment per una de les
seves façanes laterals a una altra construcció.
És una església d'una sola nau amb transsepte i
capçalera de tres absis de planta semicircular a l'exterior i de
ferradura a l'interior; l'absis central correspon a la nau i les absidioles laterals
als braços del transsepte. Pot veure’s notables irregularitats en planta, sobretot l’acusat desviament del braç
de tramuntana del transsepte i l’absidiola del mateix costat. Cadascun dels
tres absis té una finestra d’una sola esqueixada. La nau té volta de canó amb
arcs torals, i volta apuntada en el tram del transsepte.
La coberta és de teula, a dues
vessants a dos nivells, més baix el dels extrems del transsepte. La façana
presenta una porta d'accés d'arc de mig punt amb grans dovelles de pedra i
escut a la clau doble obertura amb dos arcs escarsers, de maó.
Exteriorment un mur sobrealçant
assenyala la separació entre els absis i la nau i amaga la superior alçada de
la nau i el transsepte en relació als absis. El material emprat en la
construcció va ser la pedra, amb aparell regular disposat en filades
horitzontals, i carreus ben escairats als angles.
Durant les obres de consolidació de
la coberta del temple, el 1982, es va descobrir un conjunt de pintures murals
romàniques de gran interès. A l'absis s'hi troba la figura del Senyor en
Majestat dins d'una màndorla i rodejat pel tetramorf i àngels. Al costat nord
s'hi veu l'entrada de Jesús a Jerusalem el diumenge de Rams, a sobre de la qual
hi ha representat el Sant Sopar, i a continuació l'empresonament de Jesús,
apareix com Sant Pere talla una orella a Malcus i després la figura de Jesús
qui el cura, mentre un soldat li agafa l'altra braç. La següent escena és la
Crucifixió. L'últim tema és de les tres Maries davant del sepulcre. Per la
forma del tractament de les imatges podria ser que fossin pintades en èpoques
diferents, segle XII i XIII
A l'interior de l'església es
conserva una pica baptismal d'època romànica i aspecte rudimentari. Sembla més
l’obra d’un picapedrer que no pas d’escultor.
L’església
de Sant Tomàs de Fluvià és
una església romànica declarada com a Bé Cultural d'Interès
Nacional.
Text i recull dades: Miquel Pujol
Mur
Fotografia: M. Rosa Planell Grau
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada