dimarts, 5 de desembre del 2023

MONESTIR DE NOSTRA SENYORA DELS ÀNGELS D'AVINGANYA. SERÒS. SEGRIÀ

 CONÈIXER EL SEGRIÀ 

Apartant-nos del nostre habitual territori de recerca, serralada pirinenca, en aquesta ocasió ens anàvem a prop de l’aiguabarreig del Segre i el Cinca i, a la unió de les dues aigües, amb l’Ebre. Aquesta sortida era com un mal somni, al no haver-la pogut fer, acompanyant a una visita de Catalunya Sacra. No ens recordem de les causes, però sempre ho hem tingut pendent de realitzar. Ara hem seguit l’itinerari. 

El nom d’Avinganya prové del vàlid almoràvit Yahya Ibn Ali ibn Ganiya, que al segle XI explotava una fèrtil finca vora el Segre. De la qual resta el basament d’una torre quadrangular, en el interior. Arran de la conquesta de Lleida l’any 1149, aquella propietat islàmica va ser lliurada a Pere de Bellvís. 

A les acaballes del segle XII, el futur Sant Joan de Mata, fundà l’orde de la Santíssima Trinitat amb l’objectiu de redimir els captius de l’Islam. Pere de Bellvís va donar Avinganya per crear la primera casa trinitària de la península Ibèrica. L’any 1201 Sant Joan de Mata consagrà l’església. 

La tasca de redempció de captius de l’orde trinitari va originar una greu crisi econòmica a Avinganya. A causa d’això, l’orde es va veure obligat a tancar alguna de les seves cases. Aleshores, la família Montcada, senyora del Baix Segre, es va fer càrrec de la fundació religiosa per tal de poder salvar la casa trinitària. El 1250, Constança de Montcada, germanastra de Jaume I, fundà a Avinganya el primer monestir trinitari femení de la Península. A partir d’aleshores, els Montcada convertiren el monestir en el seu panteó i hi efectuaren importants modificacions.

Al segle XVI, una nova crisi va afectar el monestir d’Avinganya i la comunitat es va veure reduïda a dues monges. Aleshores, l’orde trinitari va instal·lar novament una comunitat masculina al monestir. Aquest fet comportaria altres reformes a l’edifici per adaptar-lo a les noves necessitats, entre les quals hi havia la creació d’un noviciat i la construcció del campanar, del claustre i dels edificis laterals, que encara resten en peu i que donen l’aspecte actual a l’antiga casa trinitària.


 Al segle XIX, durant la guerra del Francès, el monestir fou destruït totalment. Amb la desamortització dels béns eclesiàstics, passà a mans particulars a partir del 1835. Les conseqüències de la desamortització foren nefastes per a la conservació de l’edifici, el qual restà abandonat i ruïnós. A principis del segle XIX patirà l’exclaustració i l’edifici restarà abandonat o puntualment emprat com establia. 

El 1936, la finca i el monestir van ser subhastats com a resultat de l’embargament de la propietat per un deute de contribució. L’advocat Manuel Herrera, en nom de la Comissaria de la Generalitat, l’adquirí per 3.333,34 ptes, encara que no en va transmetre la propietat a la Diputació de Lleida fins al 14 de març de 1940. 

El 1986, la Diputació de Lleida i la Generalitat de Catalunya van iniciar el procés de recuperació de la vella casa trinitària d’Avinganya, rehabilitant completament el temple i la meitat del claustre. Al mateix temps, el Servei d’Arqueologia de l’IEI va desenvolupar el projecte de recerca arqueològica del monument.

El 1996, la junta rectora de la Fundació Pública Institut d’Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida constituí el Centre d’Arqueologia d’Avinganya, adscrit al Servei d’Arqueologia de l’IEI. Actualment, el Centre d’Arqueologia d’Avinganya desenvolupa una tasca de divulgació de l’activitat arqueològica dirigida a tots els cicles educatius i al públic en general.  

El conjunt monàstic d'Avinganya té dues parts ben diferenciades, tant funcionalment com estilísticament. Per un costat, tenim l'àrea religiosa, formada pel temple i el campanar. La seva cronologia va des dels inicis del convent, al segle XIII, fins a la darrera etapa, segles XVII-XVIII, passant per la part més monumental del segle XV, que és del més pur estil gòtic. Per l'altre, tenim l'àrea residencial de la comunitat religiosa, formada pel claustre i les edificacions que l'envolten per l'est, el sud i l'oest; amb una cronologia dels segles XVII-XVIII, a excepció de la zona oriental del claustre, on hi ha encara en peu un parament gòtic i probablement les restes de la primera torre islàmica.

En diferents campanyes arqueològiques s'han identificat quatre zones de necròpolis o d'enterrament: en l'interior del temple, a l'oest del temple (actual entrada al monument), al nord-est del temple i un petit espai entre el temple i el claustre. Solament, la necròpolis nord-est ha estat més àmpliament estudiada. Excavada l'any 2009, a càrrec del Institut d'Estudis Illerdencs, es creu que es va recuperar el 30% del total del cementiri original.

 

En aquesta necròpolis s'hi van localitzar 49 tombes i es considera la més antiga entorn el monestir (s. VIII-XIV) i el seu ús seria, eminentment, civil. L'estudi antropològic revela la presència tan d'homes i dones, amb una supervivència similar a altres nuclis medievals rurals, entre 21-40 anys pels dos sexes, amb la presència d'únic home que va superar els 60 anys. 

També cal destacar l'alta presència de patologies. Com a mínim, 34 individus presenten algun tipus d'afectació, sobretot de caràcter articular (osteoartritis). Això es relaciona amb la vida rural i l'activitat pròpia d'aquesta. De fet, per l'anàlisi patològic es podria considerar una divisió del treball, ja que l'artrosis, en homes és més present a l'esquena, i en dones, a les mans. Entre els casos trobats, s'hi ha identificat un home adult afectat d'hiperostosis esquelètica idiopàtica difusa (DISH o malaltia de Forestier) i una dona adulta afectada d'una infreqüent osteoartropatia hipertròfica (OPH), entre d’altres afectats de patologies congènites, i traumatismes i infeccions post-traumàtiques.

 
 
Segons Catalunya Romànica el Sant Crist de Vinganya és venerat a la parroquia de Seròs. 

El monestir de Nostra Senyora dels Àngels d'Avinganya és un monument inclòs en l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. 

No podem amagar la nostra gratitud a la persona que ens va facilitar la visita a l’interior de l Monestir i ens va mostrar la video-guia. Molt amable sense dubte.

Text i recull dades: Miquel Pujol Mur

Fotografia: M: Rosa Planell Grau

Fons documental: Pàg Web Diputació de Lleida i Viquipèdia

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada