Assabentats de la sortida de
“Catalonia Sacra” a visitar la església de Sant Martí, a Mura, vam demanar per
ser uns dels assistents. Veure esglésies és força interessant, però conèixer el
seu interior i, a més gaudir de les explicacions de persones enteses, que han
estudiat en profunditat les seves particularitats, és una millor forma
d’aprendre i estimar-les. En aquesta ocasió teníem com a guia l’Anna Orriols,
professora d’Art Medieval de l’UAB, que ens va mostrar fins el més mínim detall
de la construcció eclesial.
Mura és un poble, (454 msnm.) cap del municipi del mateix nom, situat al sud-est de la comarca del Bages, ja en contacte amb el Moianès i el Vallès Occidental. El 2005 al municipi hi havia empadronats uns 220 h. Mura és una de les principals portes d'entrada del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac.
Aquesta església es trobava dins
l’antic terme de Nèspola primer i Mura després. L’església parroquial
s’anomenarà indistintament al segle X i al principi del següent Sant Martí de
Néspola o de Mura. Depengué dels senyors del castell de Mura, que la compraren
als comtes de Barcelona.
Molt aviat degué assumir la funció
parroquial que conserva avui dia. El terme de Nèspola apareix documentat el 926.
El terme de Mura es troba documentat a partir del 949. L’església apareix
citada el 955, 973, 978 i el 993 quan aquest any el comte Ramon Borrell vengué
a Riculf l’església de Sant Martí de Mura, la de Sant Abundi i la de Santa
Maria de Rocafort.
La funció parroquial l’adquirí abans del 1066, quan ja apareix amb aquesta categoria, que no ha deixat mai. Com molts edificis romànics, no es pogué escapar de tot un seguit de reformes que l’han modificada, si bé diverses campanyes de restauració han fet llegible una bona part de l’aspecte original.
Sant Martí de Mura és una
construcció romànica, d’estructura complexa, on es constaten un seguit d’etapes
constructives pertanyents a èpoques diferents i corresponents a successives
ampliacions i remodelacions de l’edifici, que, a partir d’una esglesiola d’una
sola nau, es transformà en un temple de tres naus paral·leles, de les quals la
més antiga és la col·lateral esquerra, edificada, en part, al principi de
l’onzena centúria. Arrambada a aquesta n’hi ha una altra de proporcions més
grans, datada aproximadament del segle XII que, atesa la seva situació, es
converteix en la nau principal del temple. La tercera, adossada a la banda de
migjorn, ja correspon a una ampliació moderna, en la qual hom volgué unificar i
travar tot l’edifici.
Atès el que hem dit, aquesta
església s’originà a partir d’un petit temple, bastit probablement al
començament del segle XI i del qual encara es conserven alguns elements
difícils de classificar, englobats dins les altres construccions, també
romàniques, que formen la nau lateral nord. La capçalera, dirigida a llevant i
perfectament visible des de fora estant, és formada per un cos d’edifici
rectangular que acaba en un frontis triangular que acollia una teulada de doble
vessant. Possiblement obra de la remodelació del temple. El mur de tramuntana
d’aquesta construcció primitiva és ornamentat exteriorment amb tres sèries de
dobles arcuacions cegues delimitades per bandes llombardes.
Aquest edifici, tanmateix, molt
aviat resultà insuficient per a donar cabuda a la feligresia, puix que,
novament el segle XII, el temple fou engrandit amb una altra nau de més grans
proporcions, que eixamplà la construcció a la banda de migjorn. Inicialment la
unió entre les dues naus devia fer-se per mitjà d’arcs formers, bé que en la
remodelació gòtica quedaren reduïts a una sola arcada, feta amb blocs de pedra
polida, solució que motivà l’escapçament de la pilastra dreta de l’arc toral
que divideix la nau col·lateral en dos trams.
Aquesta nau és ampliada, vers
llevant, per un absis semicircular ornat de manera força sumptuosa. A
l’exterior és decorat amb una cornisa, sota la qual giravoltaven sis arcades
sobreposades i amb un ressalt que recolzen sobre capitells cisellats amb fulles
d’acant estilitzades i rematats amb àbacs esculpits amb motius geomètrics. Per
al suport dels capitells, alternen columnes de mitja canya amb mènsules, bo i
dividint l’hemicicle en tres compartiments, al centre de cadascun dels quals hi
ha una finestra rematada amb un arc de mig punt doble i oberta amb encaixos
asimètrics.
Els murs de l’absis, a l’interior, han estat rebaixats per tres fornícules perforades pels finestrals. L’arc triomfal, que delimita l’absis, reposa sobre dos capitells, semblants als exteriors, sostinguts per mitges columnes, i és precedit per un altre arc que troba sosteniment en el mateix gruix del mur absidal.
La tercera nau, obrada a migjorn,
s’integra a l’edifici mitjançant una arcada similar a la gòtica, però de
construcció més basta.
Les edificacions romàniques,
conjuntament amb la tercera nau, foren unificades exteriorment amb un
arrebossat que imita l’aparell d’un mur i ensems travades per un campanar de
torre erigit sobre la nau central. A més a més, alguns afegitons efectuats a la
nau lateral nord, hom aixecà sobre l’absis un comunidor edificat, com el
campanar, el segle XVII.
L’altar principal conté una ara que,
després d’haver estat abandonada prop de la riera i més tard reaprofitada per a
la capella de Sant Antoni, retornà, fa pocs anys, al seu lloc d’origen, quan
hom transformà l’altar major de la parròquia.En un dels laterals hina unes
inscripcions força interessants.
Un dels elements més interessants
del temple el constitueix la portalada, obrada al final del segle XII, o potser
al principi del XIII. Fins fa poc (abans de l’any 1915), es trobava amagada per
un porxo situat a l’exterior, la qual cosa potser ha col·laborat que arribés
fins avui la seva magnífica ornamentació.
Aquest portal, que és ben
ornamentat, és rematat per una ampla arcada adovellada, protegida per una
arquivolta que, en pla horitzontal, retorna en imposta bo i fent d’àbac dels
capitells allotjats a les raconades. Sobre els capitells, sostinguts per
columnes, gravita encara una gruixuda arquivolta llisa, a manera d’anell toral,
que gira a l’intradós de l’arc per sobre de la motllura que emmarca el timpà
per la part superior.
Als costats d’aquestes
fortificacions, es desenrotllen dues escenes referents a la vida del sant
titular del temple.
El timpà és presidit per la Mare de
Déu, la qual, asseguda en un ample escambell, acull sobre la falda el diví
Infant, que manté la mà dreta alçada en actitud de beneir. Dos àngels, situats
un a cada banda i brandant encensers, honoren i reten culte a la Mare i al Fill.
A mà esquerra i prop de la testa de la Mare de Déu hi ha un estel que guia els
tres mags, situats a la part inferior, els quals, amb els respectius dons a les
mans, s’atansen vers la figura central. A l’altre costat i sota l’àngel
turiferari, apareix sant Josep abrigallat amb una capa i amb un bastó a la mà,
acompanyat per la llevadora, que completa els personatges que intervenen en
l’escena de la Nativitat. Aquestes figures han estat esculpides rústicament i
són desproveïdes de les més elementals proporcions, bé que, en aquest cas, les
diferents mides que presenten s’adiuen perfectament amb la jerarquia de cada
personatge.
Els darrers elements esculpits que
hi ha en aquest portal són dos lleons adossats a les mènsules que sostenen la
llinda, situades a cada costat de la porta.
Aquest portal, com el de Santpedor,
havia estat totalment policromat, cosa que es fa palesa en les restes de
pintura que hi ha encara encastades en diferents indrets.
El portal de l’església ha seduït
sovint tant els historiadors de l’art com els visitants per la seva factura
rústica. Darrere aquesta factura, però, s’amaga un programa iconogràfic ric i
ple de sentit.
Sant Martí
de Mura és
una església romànica inclosa en l'Inventari del Patrimoni
Arquitectònic de Catalunya.
Sincerament m’he vist obligat a
retallar molta de l’extensa informació facilitada per Catalunya Romànica. Tant la crònica, com el mestratge de l’Anna
Orriols, han estat conseqüents i ens han fet gaudir de la visita. Ens agradaria
encoratjar-vos a realitzar-la personalment.
Text i recull dades: Miquel Pujol
Mur
Fotografia: M. Rosa Planell Grau
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada