CAMINANT PEL PALLARS
SOBIRÀ
El
passat 11 de febrer el present any vaig publicar una crònica de la nostra
visita al Santuari de la Mare de Déu d’Àneu. Com sempre és habitual la nostra
visita és per la part exterior tret d’alguna fotografia que alguna escletxa de
la porta ens permet fer. En aquesta ocasió vam poder realitzar una visita
guiada a l’interior de la nau.
Si
l’edifici ja és una grandiosa estructura exteriorment quan entres et quedes
sospirés de la seves dimensions. Les
tres naus s’ha unificat i s’han alçat les seves parets permeten construir uns
passadissos amb baranes en la part superior a la mateixa alçada que el cor.
De
la decoració mural de Santa Maria d’Àneu, conservada al Museu Nacional d’Art de
Catalunya, tan sols ens han arribat les
pintures de l’absis central, les quals constitueixen un dels conjunts més
importants de pintura romànica catalana per la seva qualitat plàstica i la seva
originalitat iconogràfica.
Les
pintures, que és troben força malmeses, mostren dos nivells de composició amb
sengles narracions.Si bé és comú iniciar la descripció dels absis per les
imatges representades a la seva conca, aquí cal fer-ho per la part inferior del
tambor. En aquest punt, i sota la finestra axial de les tres que s’obren a
l’hemicicle, hi ha les quatre rodes de foc del carro de Jahvè descrites per
Ezequiel. Al seu costat s’erigeixen dos serafins amb tres parells d’ales que
il·lustren la visió d’Isaïes: “L’any que morí el rei Ozies, vaig veure el
Senyor assegut en un tron elevat i excels, amb el ròssec del seu mantell que
omplia el santuari. Uns serafins que estaven davant d’ell tenien cadascun sis
ales; dues per a cobrir-se la cara, dues per a cobrir-se els peus i dues per a
volar. I és cridaven l’un a l’altre aquestes paraules: “Sant, sant, sant és
Jahvè Sabaot” .
Seguint
la tipologia habitual d’aquests personatges, les ales i les mans dels serafins
presenten ulls. Ambdós sostenen pinces amb sengles brases que acosten als
llavis dels dos profetes, que s’agenollen al seu costat, tot purificant-los, segons
el text d’Isaïes. El personatge d’Isaïes s’identifica per una inscripció de la
qual només s’ha conservat la inicial, mentre que l’altre personatge és més
problemàtic. Excepcionalment es tracta d’Elies (Elia), que segons els textos de
l’Antic Testament no veié l’Etern fins a l’hora de pujar al cel; hauria estat
més lògic que el personatge fos Jeremies o Ezequiel. La presència d’Elies, dona
una significació suplementària de les rodes de foc, i les acosta a aquelles que
portaren al cel l’Home de Déu.
Ambdós
profetes, nimbats i vestits amb túnica probablement talar de color vermell i
mantell blau, representen el missatge de la bona nova anunciada per Isaïes. Cal
remarcar que la franja que separa els dos registres narratius és molt tènue, i
és composta per una franja de petites ondulacions amb elements flordelisats.
Altres elements vegetals decoren l’intradós de les finestres, amb formes
helicoïdals a les laterals i de filigrana d’inspiració clàssica a la central.
La
figura de la Maiestas Mariae ha desaparegut gairebé del tot,
però es pot reconèixer el tron d’orfebreria i la indumentària de la Verge
composta per una túnica talar porpra, el mantell blau, encaputxat a la manera
bizantina, i sabates blaves amb franges de pedreria que reposen sobre un
marxapeu. La màndorla apuntada, decorada amb motius geomètrics, tanca un camper
groc.
La
Verge presenta l’Infant als reis, que es troben situats asimètricament als dos
costats de la conca absidal. Melcior, en genuflexió, presenta la seva ofrena.
Gaspar i Baltasar han desaparegut en la seva meitat superior. Tanmateix, se’ls
pot reconèixer perquè tots tres vesteixen túnica curta sota la qual mostren les
cames cobertes per calces fins als peus, calçats amb sabata estreta. El mantell
obert sobre l’espatlla dreta mostra, en les seves extremitats, una placa
metàl·lica amb pedres. Aquesta no és, però, l’única analogia possible entre les
dues obres de l’anomenat mestre de Pedret. La presència en tots dos casos de
les figures dels arcàngels Miquel i
Gabriel, aquest desaparegut gairebé del tot, evidencien els paral·lelismes
entre aquests dos conjunts.
A
l’esquerra de l’espectador veiem l’arcàngel Miquel vestit a la manera
bizantina, sostenint l’estendard amb la mà esquerra i el roleu amb la dreta,
sobre el qual apareix una inscripció mentre que la desapareguda figura de sant
Gabriel conservava el roleu amb una inscripció. Així, doncs, es tracta dels
àngels advocats que demanen a Déu el perdó per als pecadors, els quals també
apareixen representats a Sant Pere del Burgal, Esterri de Cardós i Estaon. Així,
doncs, la grandesa del moment és legitimada per la presència dels arcàngels.
om
a Galliano, el nostre conjunt incorpora la figura del comitent. A Santa Maria
d’Àneu són dos i es troben representats l’un sobre l’altre a l’esquerra de la
composició, tot ocupant l’extrem del registre semicilíndric. El personatge
superior, imberbe, vesteix paraments sacerdotals, casulla i túnica blanca. Amb
la mà esquerra, velada, sosté un llibre, mentre que la mà dreta és mostrada
oberta sobre el pit. La figura inferior, pitjor conservada, llueix tonsura com
l’anterior i barba. Les figures no duen aura, i si acceptem que una de les figures
és sant Bernat, canonitzat l’any 1173, avancem d’una manera molt important la
datació de les pintures. També es fa difícil acceptar que sant Benet sigui
representat com un home tan jove. Malgrat tot, cal remarcar que el personatge
superior duu paraments sacerdotals, no de diaca.
A
l’extrem oposat del registre apareix la figura de l’arcàngel Rafael que vesteix
túnica vermella i mantell groc i mostra l’espasa del missatger de Déu. Es
podria entendre pel seu paper d’advocat dels dos personatges oposats a ell.
Pel
que fa a composició i forma, l’absis presenta una sèrie d’elements originals.
Aquí l’autor s’allunyà de les normes tradicionals creant efectes d’asimetria o
fent sortir les figures del seu espai marcat, com en el cas dels peus dels
Mags.
El
pintor demostra un gran coneixement de la tècnica pictòrica, un gran domini de
la línia, dels colors i de les veladures. La gamma cromàtica és àmplia:
s’utilitzen els colors groc, porpra, vermell, blanc, blau, negre i una gamma
d’ocres i marrons.
Estilísticament,
les pintures de Santa Maria d’Àneu han estat inscrites dins el cercle del
Mestre de Pedret, el qual treballà durant un llarg període de temps, i les
seves obres es troben en un ampli marc geogràfic. Aquesta àrea correspon a la
zona del Pallars i la Vall d’Aran (Santa Maria d’Àneu, Sant Pere del Burgal,
Tredós), amb altres localitzacions com, és clar, Sant Quirze de Pedret
(Berguedà), Àger (Noguera) o Saint-Lizier, a l’Arieja. Tanmateix la seva
activitat influí en els mestres d’Estaon, Orcau i Cardós.
Tanmateix,
la consagració de Saint-Lizier el 1117 fa pensar que l’obra del Mestre de
Pedret a casa nostra es realitzà a cavall del segle XI i XII.
Hom
conserva un document de concòrdia i de condonació de l’església de Santa Maria
d’Àneu, signat pel comte Artau II de Pallars Sobirà i el bisbe Bernat d’Urgell
i datat el 30 de març de 1085, que correspon probablement a l’època de
construcció de l’església de tipus llombard de tres naus, que al segle XIV
havia de canviar la seva estructura. Aquesta data pot ajudar a situar el límit
inferior de la datació de les nostres pintures, límit que es podria tancar al
començament del segle XII.
Text
i recull dades: Miquel Pujol Mur
Fons:
Catalunya Romànica
Fotografia:
M. Rosa Planell Grau