dissabte, 29 de setembre del 2018

SANT MIQUÈU DE VIELHA. VIELHA I MIJARAN. VAL D’ARAN

PETJADES PER LA VAL D’ARAN

La vila de Vielha (3.156 h el 2005), capital de la Vall, es troba a 974 m d’altitud, a l’esquerra de la Garona, a l’aiguabarreig d’aquesta amb l’Arriu Nere, que travessa de sud a nord el nucli urbà en un eixamplament de la vall que forma una plana ondulada voltada en amfiteatre per les serres de Garrejau i Montcorbison a l’W, Era Solana al NE i Satèsta al SE, que li donen una obertura al N i l’E.

La seva si tuació en una antiga cruïlla de camins -el camí ral (camin reiau) que comunicava la part alta i baixa de la vall i els que davallaven de Gausac i Casau, a més del que pel port de Viella anava a la Ribagorça- s’ha mantingut amb els dos grans eixos de comunicació (la N-230 a França i al túnel de Viella i la C-28 a la Bonaigua).


L’Església de Sant Miquèu és una església construïda en diferents fases entre els segles XII i XIII. Està dedicada a sant Miquel. La seva construcció original és de transició del romànic al gòtic.


Antigament estava edificada junt a l'antic castell medieval del que ja no en queda cap resta. És per aquest motiu que la torre del campanar té un aspecte fortificat. Té una única nau, amb quatre capelles laterals per banda, cobertes també amb volta de canó i reforçades amb arcs torals, tret del parell més pròxim al creuer, que ho són amb volta per aresta (1535). Els tres trams més propers a la façana oest són del segle XII. El tram previ al presbiteri correspon al segle XV i el creuer i la capçalera van ser construïts l'any 1730.


Al segle XVI, per privilegi de Ferran II, es bastí el campanar, que servia de torre de defensa, i que té embegut a la base el portal del segle XII, dins d'un atri. La torre campanar té la planta quadrada i està muntada sobre la portalada amb un arc de punt rodó, que forma en la part interior, amb els paraments de la torre, un espai a mode de porxo o atri. El campanar, de base quadrada que esdevé octogonal, és coronat per una barbacana que sosté una aguda coberta piramidal de pissarra. El cos del campanar vuitavat, és proveït de sageteres, i en la part superior s'obren dos rengles de finestrals sobrepujats per volada cornisa, i acabat amb un agut capitell de llicorella. L'alçada total és de 40 metres.

Desenvolupava funcions de campanar, però en estar dins del recinte fortificat del castell també va ser dissenyada com a torre de defensa i torre d'homenatge. Originàriament es van construir dues finestres geminades de mig punt a cada costat del pis més elevat. Aquestes es van mutilar i modificar en segles posteriors per fer-hi encabir noves campanes. En el pis inferior a aquest hi ha una única finestra d'arc apuntat en cada mur de la torre. El setembre de 2013 un llamp va afectar el campanar i es tem per si s'haurà d'enderrocar.


L'actual porta d'accés al temple data de finals del segle XIII o principis del XIV. Va ser afegida al temple romànic existent. Recorda molt a la de la veïna de Sant Esteve de Betrén, si bé està molt més deteriorada. En ella es combinen les línies apuntades de l'incipient estil gòtic amb la temàtica i simbologia romàniques.

La portalada està protegida per un atri que forma el primer pis de la torre de campanar. consta de cinc arquivoltes apuntades, en degradació, a més d'un sisè arc interior de mig punt. Entre ambdós resta un fals timpà amb tres plaques de marbre esculpides.  En la peça central, la més gran, apareix esculpit un Sant Miquel amb una llança lluitant contra el dragó. En les laterals, a la dreta la Flagel·lació de Jesús i a l'esquerra una escena de difícil interpretació que pot ser la creació de l'home.


Les cinc arquivoltes, també esculpides i amb 59 figures en relleu, que al·ludeixen en el seu conjunt al Judici Final, són de qualitat desigual i semblen obra de més d'una mà. Podem veure a àngels, sants, músics i als apòstols gaudint de la Glòria, mentre que en les figures més properes als capitells observem a diversos personatges sortint dels seus sepulcres.

Situat a l'esquerra del pòrtic, hi ha un relleu en pedra de Crist a la Creu. Ubicat al costat de ponent de l'atri de l'església, la imatge de Crist està molt malmesa a causa de despreniments matèrics ( sobre tot pel que fa a la zona del rostre i a la de les extremitats inferiors); la imatge penja en actitud triomfal sobre una creu llatina. És possible que fos representat amb corona i perizoni, i consta d'un supedani a l'acabament de la creu; és un crucificat amb els palmells de la mà oberts, amb els peus separats i amb els braços lleugerament flexionats a l'alçada del colze. És similar que el de Gausac però de millor qualitat. Fa 50 cm d'alçada.

A l'interior guarda una pica baptismal romànica. Formada per un vas troncocònic i un peu cilíndric, amb base circular. Tant el peu com la base no corresponen al vas. La pica està solcada per tres filets horitzontals que compartimenten la superfície del vas en dues franges. A la superior hi ha representat un motiu vegetal i a la inferior hi ha gravats una successió d'arcs. L'angle inferior de la pica està bordejat de botons semiesfèrics. Tant el peu com la base manquen de motius ornamentals: són llisos. Està esculpida amb motius vegetals i geomètrics d'influència mossàrab.

També hi ha l'altar major gòtic, atribuït per alguns a Pere Despallargues (segle XV), unes pintures murals renaixentistes, semblants a les d'Arties


I sobretot, la talla del Crist de Mijaran, una excepcional talla procedent de l'antiga església de Santa Maria de Mijaran, un bust de dimensions naturals, que devia formar part d'un antic davallament romànic, que sembla que sortí de l'important taller d'Erill-la-Vall, a la Vall de Boí (segle XII-XIII).  Fou espoliat en 1936 després que fou destruït el temple durant la Guerra Civil Espanyola. No va retornà a la Val d’Aran fins el 1940 després d’haver estat localitzat a Suïssa. Formava part d'un conjunt escultòric d'un Davallament, similar als que hi ha a la Vall de Boí. Per les seves característiques es creu que també va ser obra del Mestre d'Erill. Només ens ha arribat una part d'aquesta magnífica talla policromada del segle XII. Es creu que arribava a fer més de dos metres d'alçada. Són molt interessants les traces dels cabells i la barba, amb trenes tallades en ziga-zaga i cargols. Les altres figures, segurament, deurien desaparèixer l'any 1472, ja que l'església va ser saquejada durant una invasió francesa a la Vall.

Al creuer de l'epístola hi ha l'orgue barroc del segle XVIII, de fusta pintada i daurada  va ser construït l'any 1778 pels germans Josep i Llorenç Vicens de Sant Feliu de Guíxols.Ha arribat gairebé en la seva forma original amb algunes reformes. L'orguener Rouede va traslladar i ampliar-lo el 1858.


També hi ha una pintura sobre tela representant la Sagrada Família, còpia de A. Van Eyk realitzada per J. Virgili al segle XVIII. Les capelles laterals presenten pintures murals renaixentistes amb escenes de la vida de Jesús (infantesa i passió).

El retaule gòtic de l'altar major data del segle XV. Representa escenes de la vida de la Verge Maria i de Sant Miquel. El quadre central i els tres de l'angle superior esquerre són de Sant Miquel. Les figures que l'acompanyen al centre són els apòstols Sant Pere i Sant Pau. L'autor és anònim "Mestre de Vielha", sembla ser deixeble de Pere Garcia de Benavarri, que treballà a Barcelona, Lleida i Osca.

Hi ha tanta riquesa cultural en el seu interior que en aquest espai ens ha estat impossible col·locar la multitud de fotografies que van fer.

Sant Miquèu de Vielha és una obra inclosa a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

Text i recull dades: Miquel Pujol Mur
Fotografia: M. Rosa Planell Grau

dijous, 27 de setembre del 2018

SANTUARI DE LA MARE DE DÉU D’ARBOLÓ. SORIGUERA. PALLARS SOBIRÀ.

CAMINANT PEL PALLARS SOBIRÀ

Santuari de la Mare de Déu d’Arboló situat a 640 m alt. damunt una roca espadada a l’esquerra de la Noguera Pallaresa, dins l’antic terme d’Estac.


L’actual església és romànica (1150) però el castell i l’església d’Arboló són esmentats ja el 781. En aquest indret el riu s’engorja per l' estret d’Arboló , que separa les riberes de Sort i de Gerri de la Sal.

El lloc d'Arboló és un dels indrets del Pallars documentats des de més antic. Al costat de l'actual ermita romànica s'hi alçava un castell que és esmentat en un document de l'any 817, referent a una venda de terres al primer abat del monestir de Gerri.

L'església és esmentada junt amb el castell en un document del 920, en la descripció dels límits septentrionals del terme de Baén.

L'església d'Arboló fou possessió de Gerri des dels inicis d'aquesta fins a un moment indeterminat, ja que al principi del segle XIV ja no consta entre les seves pertinences.

L'església és un edifici d'una sola nau, de planta rectangular, cobert amb volta de canó i capçat per la banda de llevant amb un absis semicircular que s'obre a la nau amb un doble arc presbiteral.

A l'interior actualment hi ha tres portes, una a cada mur. En el de tramuntana la porta, que és de doble arc en degradació, s'obre al costat del presbiteri i dóna pas a les dependències internes del santuari. Les altres dues s'obren en els murs de ponent i de migdia, amb un sol arc de mig punt adovellat. El portal de ponent, que és una mica més tardà, és format per tres arcs de mig punt en degradació. A 1,5 m per sobre de l'arc del portal hom pot apreciar una imposta llisa a manera de guardapols que travessa tota la façana, tombant uns 2 m per cadascun dels murs laterals; aquesta solució ornamental continua en el mur de migdia, però aquí el guardapols segueix uns 80 cm més avall que a la façana de ponent. Aquest element ornamental no és freqüent en les construccions religioses de la regió, i això dóna una datació molt avançada per a aquest edifici.

Coronant la façana s'alça un campanaret quadrat, que havia servit també com a comunidor.


Possiblement una de les singularitats d'Arboló és la tipologia dels seus paraments, en què l'aparell és fet amb carreus de mides mitjanes, molt ben escairats i polits, que es disposen molt ben encaixats en perfectes filades horitzontals. És precisament la tipologia d'aquest aparell tan regular, i també alguna de les solucions ornamentals de l'edifici, com ara el guardapols, els ulls de bou o la mateixa selecció del cromatisme dels carreus, el que fa pensar en un moment avançat dels models constructius dins la tradició del romànic llombard, amb una datació ja del final del segle XII o fins i tot de principis del XII.

Adossat a l’església hi ha l’edifici de l’ermità que fou dels darrers habitats del Pirineu.

Anualment s’hi celebra un multitudinari aplec el primer diumenge de maig.

Text i recull dades: Miquel Pujol Mur
Fotografia : M. Rosa Planell Grau

dimarts, 25 de setembre del 2018

MARE DE DÉU DEL SOLER. MONTARDIT DE BAIX. SORT. PALLARS SOBIRÀ

CAMINANT PEL PALLARS SOBIRÀ

La Mare de Déu del Soler és una ermita (706 msnm.) situada en un coster a la dreta de de la Noguera Pallaresa, vora de l’hostal Nou. Pertanyia a l'antic terme d' Enveny

Es diu que en aquest indret existí un castell i una comunitat de l'Ordre del Temple.

Tot i que d'origen romànic, segles XII-XIII aquesta església fou profundament reformada durant el segle XVII-XVIII. Entre les seves modificacions hi ha el campanar d’espadanya.

Durant el segles XIII i XIV era la seu del Priorat de Soler4, dependent del monestir de Gerri. A partir del XVIII es considera com una simple capella de l’església parroquial d’Enveny.

La Mare de Déu del Soler és un edifici d'una nau rectangular, de proporcions molts allargades.

El presbiteri, però, no sobresurt a l'exterior. A llevant hi ha un absis semicircular amb volta de tambor i mancat, a l’exterior de tota decoració.

La nau es troba dividida per tres arcs faixons que suporten la coberta de fusta i el llosat. Un banc d'obra corre al llarg de la nau. 

La porta situada a migdia té un arc de mig punt format per dovelles molt ben tallades i de grans dimensions.

El gran campanar d'espadanya, d’estil barroc, de dos arcs ocupa tota la façana de ponent i li confereix un perfil molt característic.


La Mare de Déu del Soler ha estat la patrona de Sort i té força renom a tota la contrada. El primer diumenge de maig s'hi celebra un gran aplec. S'hi venera una imatge de la Mare de Déu amb l'Infant que, si bé és moderna, està feta copiant l'antiga, malauradament desapareguda.


L’ermita de la Mare de Déu del Soler és una obra inclosa a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

Text i recull dades: Miquel Pujol Mur.
Fotografia: M. Rosa Planell Grau

dissabte, 22 de setembre del 2018

SANT PÈIR DE BETLAN. VIELHA I MIJARAN. VAL D’ARAN.

PETJADES PER LA VAL D’ARAN

El poble de Betlan, cap de l'antic municipi homònim del sector central de la Val, es troba a 1041 m d'altitud, en un replà a la dreta de la Garona, voltat de camps de conreu i de prats. Forma part del  Terçon de Marcatosa.


És un dels nuclis més petits de la Val, només hi habitaven 12 h. el 1981. Les poques cases se situen al voltant d'una gran plaça tancada a ponent per l'església parroquial de Sant Pèir o Pere. Segons INE, actualment hi viuen 31 h. 2016. 


La recent restauració ha permès fer-ne la lectura històrica de la seqüència constructiva del edifici. El bastiment es va portar a terme principalment en dos períodes: durant els segles XII i XIII es van realitzar la planta de l’edifici, els murs perifèrics, l’absis, la pila baptismal i la Verge des Nheus; i en els segles XVI I XVIII es van fer les capelles, les pintures murals, les talles religioses i el campanar.

Entre els segles XVI i XVIII l’església va sofrir profundes transformacions que s’evidencien en el realçament de la nau, la consegüent incorporació dels arcs torals i la construcció de capelles a banda i banda del presbiteri; les pintures murals les podem situar en el tombant dels segles XVI i XVII. Per últim, cal destacar les tres talles religioses d’estil barroc del segle XVIII.
 
Sant Pèir de Betlan és una església d’una sola nau rectangular i de murs convergents, capçada a llevant per un gran absis semicircular, mig cegat per la casa rectoral que té adossada, i flanquejada a ponent per una torre campanar.

La nau està coberta per una volta de canó, encara que el poc gruix dels murs fa suposar una coberta originària de fusta que deuria ser substituïda en el segle XII, al temps que s'afegí un arc toral per a contrarestar el pes de la nova coberta, que posteriorment també es reforçà exteriorment amb contraforts. L'arc toral de la capçalera és molt marcat i ultrapassat. Al fons de l'absis s'obre una finestra de doble derrama.

El presbiteri, amb una volta de canó més baixa que la de la nau, està il·luminat per una sagetera per sobre de l'arc toral. En època posterior s'afegiren dues capelles a mode de creuer amb arcs de mig punt, així com tres finestres en el mur de migdia. Allà on es desprèn l'arrebossat s'observa una maçoneria ben treballada i concertada. Romanen restes de la tradició romànica llombarda a l'absis.

Peu d'altar monolític de forma rectangular, en el que es distingeix una part superior a mode de capitell, totalment llisa, una part central amb semi-columnes als angles i una part inferior que, com la superior, és llisa.

Pica beneitera de marbre, encastada al mur i decorada amb arcuacions en alt relleu i una sèrie de motllures renaixentistes a la base.

Pica baptismal d'estil romànic emparentada formalment amb les de Gausac, Vielha, Montcorbau, Begós i Arròs. Consta de vas, peu i base. La pica, a la zona del vas, mostra una decoració de motius vegetals que es va desenvolupant horitzontalment per tot el perímetre. Pel que fa al peu, és una columna de secció circular amb motius geomètrics esculpits a tres cares. La base és embeguda per sota la tarima de fusta del terra.

A l'absis i al mur del fons de la capella de l'Epístola es conserven una sèrie de pintures murals del segle XVII. Hi ha representades la Santíssima Trinitat, a l'absis, i la Verge a la capella. A la finestra de l'absis hi ha la imatge romànica de la Mare de Déu de Betlan, de fusta policromada.

Sant Pere de Betlan és una església romànica inclosa a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

Text i recull dades: Miquel Pujol Mur
Fotografia: M. Rosa Planell Grau

dijous, 20 de setembre del 2018

SANTA ANNA DE CLARET. SANT FRUITÒS DE BAGES.

TERRES DEL BAGES

En el llogarret de Claret hi ha dues esglésies, la de Santa Maria, romànica  (ja comentada)  i la de Santa Anna, l'una al costat de l'altra.


El terme de Claret fou repartit el 1835 entre els municipis de Santpedor i Sant Fruitós de Bages. Actualment he trobat dades situant-les en els dos municipis, però en l’Inventari del Patrimoni Cultural de Sant Fruitós de Bages surten anomenades. Quedo amb dubtes i potser pendent d’una rectificació.


El santuari de Santa Anna de Claret fou construït al segle XVIII, concretament entre els anys 1762-1769. El primer santuari era situat al lloc conegut com el Pla de Claret i sembla que molt probablement deuria ésser un edifici romànic, avui totalment perdut, dedicat a Sant Salvador, que es trobava a dins del terme de Sant Fruitós de Bages, limitant, però, amb el de Santpedor.


L'any 1507, santa Anna fou proclamada patrona de Santpedor en acció de gràcies pel fet que la pesta bubònica havia passat per la vila sense causar-hi cap mort. Posteriorment se li ha atribuït que la vila no fos atacada ni en la Guerra de Successió ni en la del Francès.

Santa Anna de Claret és una construcció religiosa, una església d'una sola nau amb capelles laterals, orientada a llevant i amb un ampli porxo obert a ponent amb la porta d'accés a l'església que és adossada a l'antiga església romànica de Santa Maria.

El presbiteri és rectangular i tenca la capella i sagristia. L'altar major acull la venerada imatge de Santa Anna de Claret del segle XIII (romànica).

L'any 1929 va ser restaurada i se li va afegir un campanar.

L'exterior és totalment envoltat de jardins i de masies que constituïen l'antic terme parroquial de l'església de Sta. Maria de Claret.

A prop de les esglésies hi ha una zona de pícnic i un parc infantil envoltats de velles alzines, i tot plegat configura un indret agradable i ben comunicat.

Santa Anna de Claret és un santuari del nucli de Claret protegida com a Bé Cultural d'Interès Local.

Text i recull dades: Miquel Pujol Mur.
Fotografia: M. Rosa Planell Grau

dimarts, 18 de setembre del 2018

SANT JOAN BAPTISTA DE LES. BAISH ARAN. VAL D’ARAN

PETJADES PER LA VAL D’ARAN

Les és una vila i municipi al terçó de Quate Lòcs, al marge del riu Garona. És l'única població de la Vall amb el títol de Baronia.


En època romana ja foren conegudes i utilitzades les fonts termals que han donat a Les una funció balneària. S'han trobat altars votius amb inscripcions llatines; un d’ells diu LEXI DEO C. SABI HORT.F, o sigui, “Al déu Lexi, C. Sabinus fill d’Hortus’, i un altre, NIMPHIS PROSALUT LEXEIAE V.S.L.M., que vol dir “A les nimfes per la salut de Lexeia, vot lliure per un favor obtingut’. Hom ha suposat que el nom d’aquesta divinitat, Lex, és a l’origen del topònim. Aquest surt en documents medievals amb les grafies Lees, Lenes i Lens.


Sant Joan Baptista és una església de construcció moderna d'entre els anys 1790 i 1819, segons l'autor José Sarrate Forga, construïda sobre un altre edifici anterior del segle XVI, amb murs de maçoneria i paredat de llosa.


Consta d'una sola nau amb volta de canó sobre quatre arcs torals de mig punt i capçalera plana, molt espaiosa i es conserva en bon estat. Conté un retaule neoclàssic.


A principis del segle XXI fou restaurat tot el seu exterior i s'hi reformà el baptisteri antic —recte i més estret que la nau— per tal d'acollir l'orfebreria, diferents relíquies, talles escultòriques en fusta i altres peces valuoses de la parròquia; també es va consagrar l'altar i habilità com a sales de catequesi els baixos de la rectoria.


El campanar romànic i modificat al segle XVII, d’aproximadament 32 m. d'altitud, és una torre de planta quadrada formada per quatre cossos situada als peus de l'església al damunt del cor. La cel·la té quatre finestres d'arc de mig punt, una a cadascuna de les parets, d'on pengen campanes; està rematat per un pati cobert, amb una balustrada i un rellotge d'esfera


L' església parroquial de Sant Joan Baptista és un edifici eclesiàstic eclèctic d'estil barroc, del segle XVII, que forma part de l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

Text i recull dades: Miquel Pujol Mur
Fotografia: M. Rosa Planell Grau

dissabte, 15 de setembre del 2018

SANT SERNILH DE BETREN. VIELHA I MIJARAN. VAL D’ARAN

PETJADES PER LA VAL D’ARAN

Betren és un poble (571 h. 2009/1.006 m alt.) a l’esquerra de la Garona, entre el riu i la carretera general, prop de Viella.


En la nostra recerca per la val d’Aran visitaven el poble de Betren i ens cridava l’atenció un formòs campanar i les restes d’uns murs. Encuriosits van assabentar-nos pel cartell de la porta que és el cementiri del poble.

Entremig de les restes, encara es pot observar  dins el conjunt, el basament de dues naus paral·leles en runes, de les quals la de migjorn, llarga i estreta, ateses les seves característiques, correspon a l’època romànica. La nau romànica té planta rectangular, molt allargada i dividida en cinc trams desiguals separats per semi-columnes, amb murs de poc gruix, que fan suposar que l'antiga coberta seria de fusta. Estava il·luminada per quatre finestres de doble esqueixada i de doble derrama. En el segle XVI a causa del seu mal estat, es procedí a restaurar-la: als seus peus s'afegí un campanar quadrat de quatre pisos i s'edificà l'altra nau, al costat septentrional, també de planta rectangular, una mica més ampla que la romànica i igual de llarga, però sense absis i a un nivell més baix que l'antiga. Presenta murs de maçoneria molt gruixuts, reforçats per tres pilars adossats que suportaven els arcs perpanys i la volta apuntada; a l'est s'obre una porta neoclàssica amb muntants i arc de mig punt, amb dovelles de marbre


Al mur de tramuntana, bo i fent d’ampit d’un finestra, hi ha un bloc rectangular que atès  el treball d’escultura devia ser reaprofitat a partir d’un fragment de fris inutilitzat, i escapçat pels costat recorda les formes existents en frisos com el de Sant Pèir d’Escunyau, el de l’església de Vilac, etc.

La seva ornamentació consisteix en tres cercles contigus i tangents, disposats horitzontalment, que són tenallats per un ornaments.

El cercle de l’esquerra inclou l’anagrama de Crist, el central mostra un element vegetal format per pètals i el de la dreta conté una creu grega de braços patents. Aquest motius han estat tallats en un fons llis, del qual emergeixen en baix relleu. És un treball delicat que utilitza uns temes força corrents anteriorment al romànic.

Durant els anys 1826 a 1829 fou necessària una nova restauració a causa, segons conten, a què una allau destruí l'església. Segons informació oral podia ser la primera església de Betren, i substituïda per la nova sota l’advocació de Sant Esteve.


Està dedicada a Sant Serni, bisbe de Tolosa qui cristianitzà l'alta Garona, i forma part de l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

Tex i recull dades: Miquel Pujol Mur
Fotografia: M. Rosa Planell Grau

dijous, 13 de setembre del 2018

SANT MATEU DE L'AMETLLA DE MEROLA. PUIG-REIG. BERGUEDÀ

TERRA BERGUEDANA

Colònia industrial (269 h.2009) situada a la vora dreta del Llobregat, a 1 km avall de l’aiguabarreig amb la riera de Merola, davant mateix del llogaret de la Galera, del municipi de Gaià (Bages) i a 1 km amunt del poble de Navars (Bages).


Fou construïda a finals del segle XIX i principis del segle XX (data imprecisa). La colònia s'organitzà com a tal al voltant de la fàbrica (existent el 1875) cap al 1880, època en què ja estava construïda la Torre, actualment molt desfigurada i dins el recinte de la fàbrica.

L'origen de l'Ametlla és remunta a l'any 1832, al molí d'en Josep Comas i Ametlla, amb una petita fàbrica de màquines de cardar.

Aquella incipient activitat econòmica coincideix en l'època que el tèxtil arrencava a Catalunya.

Sant Mateu de l’Ametlla de Merola és una església construïda entre 1875 i 1885. Ledifici és d’una sola nau amb capelles laterals d'un clar estil neoromànic, fortament marcat a la façana, orientada a ponent.


Aquesta façana respon a uns elements totalment medievals. La porta amb tres arquivoltes en degradació, timpà amb llinda i pilastres amb capitells.

A la part superior central té un petit rosetó, quatre petites finestres com a espitlleres d’arc de mig punt als costats. Les cobertes són de teula àrab a dues vessants. Adossada a l'església es va construir la rectoria i la sagristia.

El campanar és d’espadanya de dos obertures. A banda i banda de l'església i també a l'absis s'hi annexionaren edificis d'habitatges de la colònia.

A la part interior hi ha el cor i un espai reservat per què els amos de la colònia poguessin seguir els actes religiosos des de el costat oposat a la sagristia.


Sant Mateu de l'Ametlla de Merola és una església inclosa en l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

Text i recull dades: Miquel Pujol Mur
Fotografia: M. Rosa Planell Grau

dimarts, 11 de setembre del 2018

SANTA EUGÈNIA DE SOLLS. SANT JAUME DE FRONTANYÀ. BERGUEDÀ

TERRA BERGUEDANA

Hem llegit en una crònica de rutes el nom de l’església i coneixent el lloc vam decidir anar-hi per fotografiar i saber un xic més de les seves runes.


És una església esmentada ja en el segle XVI i situada al nord del terme de Sant Jaume, al serrat dels Bous de Santa Eugènia de Solls, al límit de la Pobla de Lillet

Per les parets que resten dempeus,  Santa Eugènia de Solls era una petita construcció de nau rectangular,  sense absis diferenciat. Segurament havia una capella o sagristia al costat dret.

La porta i el seu possible arc o biga són esfondrats. Les herbes i els petits arbres envaeixen l’espai interior.


A sota seu i a poca distància hi ha la masia de Sant Eugènia a la qual devia servir de capella.

Santa Eugènia de Solls és un edifici protegit com a Bé Cultural d'Interès Local.

Text i recull dades: Miquel Pujol Mur
Fotografia: M. Rosa Planell Grau

dissabte, 8 de setembre del 2018

SANT SALVADOR DE VILAVERD. CASTELLAR DEL RIU. BERGUEDÀ

TERRA BERGUEDANA

Vilaverd (1256 msnm.) és un antic lloc del municipi de Castellar del Riu (Berguedà), al límit amb el de Guixers (Solsonès), entre Llinars de l’Aiguadora i Montcalb, damunt el pla de les Moles. Es troba a la part nord-occidental del terme municipal, als plans de Vilaverd que s'estenen al marge dret del torrent de Vallsadolla, als vessants meridionals de la serra dels Prats. En resta l’església de Sant Salvador, propera a la masia de la Costa de Vilaverd.


Sant Salvador de Vilaverd, també coneguda com: de les Moles,  és situada en l’antic comtat d’Urgell,  i concretament a la vall del Lord, a l’extrem nord de Llinars, és una petita capella que possiblement mai fou parròquia.  Devia dependre segurament d’alguna església veïna com la de Santa Coloma de Can Cabra. Els seus orígens són pràcticament desconeguts.

Datada del S. XII, és una església d'una sola nau rectangular coronada per un absis semicircular a llevant, molt més baix que la nau. La nau és construïda amb volta de canó i l'absis, amb volta de quart d'esfera. La coberta de la nau és en teula àrab i l’absis de lloses

És un edifici força senzill, amb una finestra d'arc de mig punt de doble esqueixada a l'absis. Al mur frontal hi ha la porta d'entrada, d'arc de mig punt adovellat, amb una finestra, formada per dues peces similars que formen un petit òcul. Sobre la porta, al mur de ponent, s'alça un petit campanar d'espadanya, d'una sola obertura.


L’aparell constructiu es força regular, de mides considerables , i els carreus, són col·locats en filades a trencajunts.

Sant Salvador de Vilaverd és una església  inclosa a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

Text i recull dades: Miquel Pujol Mur
Fotografia: M. Rosa Planell Grau

dijous, 6 de setembre del 2018

SANT SALVADOR DE TORROELLA. NAVÀS. BAGES

TERRES DEL BAGES

Sant Salvador de Torroella és un poble emplaçat a l'extrem occidental del terme municipal, a la riba dreta del Cardener, i al bell mig de la ruta històrica de la sal. 


L'any 966 és te constància escrita per primera vegada. Estigué des del segle XV sota la jurisdicció dels Cardona. Formà part de la Batllia de Cardona i constitueix la parròquia de Sant Salvador. 

El nom li ve de la petita torre de guàrdia, situada en un turó de la dreta del riu Cardener.

Sant Salvador de Torroella és un llogaret eminentment rural, que es diferencia del poblament industrial que es va desenvolupar al llarg dels segles XIX i XX seguint el curs del Cardener.

La seva església sota l’advocació de Sant Salvador és d’estil barroc. La construcció actual d’aquesta església és obra del segle XVI, que fou engrandida amb quatre capelles laterals el segle XVIII. S'hi venera la Verge de la Pietat. Hi ha una pintura mural del segle XVII.

Destaca l’alterós campanar  bastit el mateix segle XVIII.

Té un bonic entorn, amb una zona de pícnic (4 o 5 taules de pedra) i una font.

Text i recull dades: Miquel Pujol Mur
Fotografia: M. Rosa Planell Grau