dimecres, 28 de gener del 2026

SANT CRISTÒFOL DE VESPELLA. GURB. OSONA

 TERRES D’OSONA 

Aquesta església es trobava dins l’antic terme del castell de Gurb al lloc de Vespella. Molt aviat tingué funcions parroquials que manté avui dia en un edifici diferent construït en un altre lloc. El domini de l’església suscità conflictes, a vegades violents, entre els senyors del castell de Gurb i els bisbes de Vic. 

Aquesta església fou construïda al 1752 amb unes línies pròpies del barroc neoclàssic. L’actual església de Sant Cristòfol sustitueix una altra situada en un serrat que es troba al davant de l'actual temple. Es traslladà de la muntanya al pla.  De l'antic edifici no en queda més rastre que alguns carreus dels fonaments que es deixen entreveure al mig de l'herba.

La rectoria és convertida en casa de colònies.

Sant Cristòfol de Vespella és una església de nau única amb capelles laterals i sense absis. La façana és orientada a migdia, és de gran alçada i presenta un portal d'arc rebaixat de pedra amb un òcul al damunt i a la part superior hi ha un frontó amb un petit òcul. 

A ponent de l'església hi ha el campanar adossat a la nau, el qual és de torre i cobert a quatre vessants amb un penell al damunt. 

A la part dreta de la façana hi ha la rectoria adossada. L'interior és pintat.


La construcció és de pedra arrebossada i pintada, L'estat de conservació és força bo.
 

Sant Cristòfol de Vespella és una església barroca inclosa a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. 

Recull dades. Miquel Pujol Mur

Fotografia: M. Rosa Planell Grau

Dades documentals. Viquipèdia/Catalunya Romànica

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada