dissabte, 18 d’abril del 2020

SANT PERE DE MADRONA. PINELL. SOLSONÈS

TERRES DEL SOLSONÈS

El poble de Madrona es va formar a redós de l'antiga església parroquial de Sant Pere de Madrona i del castell de Madrona situats ambdós a uns 550 metres d'altitud dalt la carena de l'extrem oriental del serrat de Madrona, al vessant esquerre de la vall de la riera de Madrona.


A l’hora de contemplar aquest edifici religiós cal no oblidar-se del castell, amb el qual forma un sol conjunt arquitectònic, encimbellat damunt el paratge rocallós. La característica més notable d’aquest conjunt, a primer cop d’ull, és el seu aspecte defensiu.

A l’apòcrifa acta de consagració de la Seu d’Urgell hom inclou el temple de Sant Pere de Madrona, que, evidentment, no és el que avui contemplem, que és posterior. D’altra banda, a la documentació de Santa Maria de Solsona és citat diverses vegades durant el segle XI (1004, 1008, 1033…). En un document del mes de setembre de l’any 1085 hom parla de l’església de Sant Pere. L’any 1099, Gombau i la seva muller, la comtessa Adelaida, feren donació a Santa Maria de Solsona d’aquesta parròquia amb les seves sufragànies. Tres anys més tard, el comte Ermengol V reconeixia aquests drets donats, i suara esmentats, a Santa Maria, altra vegada reafirmats l’any 1283 pel comte Ermengol IX.

Els anys 1150, 1180 y 1188, durant els pontificats d’Eugeni III, Alexandre III i Climent III, és confirmat el domini de la canònica solsonina, alhora que és relacionat a l’acta de la consagració, de l’any 1163, d’aquesta església de Solsona, quan ja devia estar recentment edificat el nou temple romànic de Sant Pere de Madrona.

D’altra banda, sabem que l’any 1391 pertanyia als límits del deganat d’Urgell. 

Sant Pere de Madrona es tracta d’una església d’una nau, en la qual es fa evident com la planta de l’edifici s’adaptà a les característiques del terreny, amb uns guerxaments variables i desiguals i amb una orientació est-nord-est ben notòria.


Els murs de tramuntana es fonamenten directament damunt la roca, visible a l’interior del temple, mentre el de migjorn, en part, necessità d’un alt talús de pedra escairada i, en part, damunt la roca mare, la qual cosa pot haver provocat uns assentaments diferencials, motiu de les lesions visibles en la volta de canó, a punt d’obrir-se i esfondrar-se. Damunt el mur de tramuntana, gairebé al peu de la nau, arrenca el campanar de cadireta, de doble obertura i amb arcs de punt rodó.

L’obra, possiblement del segle XII, ha estat feta amb carreus, alguns dels quals han estat marcats amb senyals de picapedrer.
Exteriorment l’església és nua d’ornamentació, llevat de l’absis, extremadament esvelt, el qual ha estat decorat amb un fris d’arcuacions llombardes, realitzades amb carreus ben tallats i distribuïdes en sèries de dues arcuacions entre lesenes, que són realment semi columnes, les quals arrenquen d’un alt podi.

Al parament absidal hi ha dues pedres esculpides, a la segona faixa de migdia, decorades amb motius vegetals, amb una tija que evoluciona onejant, fent néixer a banda i banda unes fulles de palmeta que ocupen els espais lliures, un motiu flanquejat per un fris de dents de serra a dalt i a baix, el qual és bastant corrent en l’època. 

L’accés al recinte religiós és per la porta que hi ha al mur de ponent —un xic descentrada, a causa de les característiques rocoses del lloc—, amb un arc de mig punt. Una mica més enlaire del mateix mur hi ha una finestra geminada, amb la columna cilíndrica.


Ja a l’interior de l’edifici, s’observa la grandiositat del temple, amb l’espai buit al fons del que devia ésser la bellíssima cripta, avui esfondrada, i restes, molt desfigurades, del que devia ésser el presbiteri superior.

Des de l’interior de la cripta, mirant a través del mur de l’absis, hi ha unes obertures aparellades simètricament una damunt l’altra, coincidents amb les faixes exteriors. D’altra banda, l’estat actual d’aquesta cripta deixa observar que, almenys en part, no fou bastida al mateix moment que l’edifici, tot i que és de la mateixa època i, gairebé segur, incorporada a l’edifici immediatament i prevista de bon antuvi.

Darrere el mur postís del presbiteri, que conserva restes de pintura, possiblement dels segles XIV-XV, hi ha una finestra de doble esqueixada, com la que hi ha al mur de migjorn.

A mà esquerra de la nau, en una secció més elevada al pla de la nau, hi ha dues obertures, les quals accedeixen a dues dependències d’obra anterior a la que hem descrit. El parament pot indicar que en un principi havien format un sol cos i que foren reutilitzats com a sagristia, una meitat, i com a accés al cor, avui inexistent, l’altra.

L’església de Madrona constitueix en la seva ruïna un dels millors exemples de com les formes, tant espacials con decoratives, de l’arquitectura llombarda perduren fins ben entrat el segle XII, adaptant-se a les noves tecnologies en l’art de treballar la pedra. Tanmateix la seva espacialitat guarda unes profundes relacions amb la de l’església de Sant Esteve d’Olius, on també una cripta envaeix l’àmbit de la nau, tot generant un presbiteri elevat.

A l’exterior del mur de l’absis hi ha dos blocs de pedra amb uns motius ornamentals esculpits que presenten continuïtat entre ambdues peces.


Al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona es conserven tres semi capitells que havien format part de la cripta de Madrona, els quals coincideixen en la seva funcionalitat, perquè devien anar adossats a tall de mènsula, en estructura, estil i dimensions. Tots tres són esculpits i presenten motius diferents. La uniformitat del conjunt escultòric de la cripta és indubtable a nivell estilístic, i fins i tot pel que fa al caràcter del repertori utilitzat. L’escultor elaborà unes formes molt nítides, però també senzilles, de volums plans amb escassetat de modelat, sense abusar de la superfície de què disposava; s’adaptà al marc imposat, que denota ja un moment avançat, que no sembla anterior al segle XIII, bé que amb alguns errors de càlcul (en aquest sentit és ben significatiu el desnivell de les tiges que s’enllacen amb l’atlant). D’aquesta manera, es palesa la mà d’un artífex modest, tècnicament de caire gairebé popular, incapaç d’assolir els nivells als quals s’arriba en els grans centres com el claustre de Solsona, per exemple.

El conjunt de les restes del castell de Madrona  i l'església romànica de Sant Pere de Madrona van ser declarats Bé Cultural d’Interès Nacional.

En l’obra Catalunya Romànica -font de dades- hi ha una detallada explicació dels tres capitells.

Text i recull dades: Miquel Pujol Mur
Fotografia: M. Rosa Planell Grau

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada