PASSEJANT PER LA GARROTXA
Animats per les fotografies de
Francesc Puig Riera en la seves visites per les terres de la Garrotxa van decidir iniciar unes sortides per a
fotografiar-la i conèixer-la.
El primer indret que vam visitar va
ser el de Sant Salvador de Bianya i la seva església. Sant Salvador de Bianya
és un poble (79 h. 2009/598 m alt.) situat a la capçalera de la vall del seu
nom. L’antic terme comprenia, encara, els veïnats de l’Abella, d’els
Hostalets de Capsacosta i la masia del el Ferró , així com el de
Pujador i de Callís. Fou municipi independent fins el 1969.
És centrat per l’església
parroquial, d’origen romànic (en conserva la fàbrica i l’absis, però la porta
d’accés, els capitells i les columnes responen a la restauració efectuada a la
primeria del segle XX). Tenia com a sufragànies la de Sant Ponç
d’Aulina i la de Sant Martí del Clot . Foren totes possessió del
monestir de Sant Joan de les Abadesses.
L'església v ser consagrada
l'any 1170 pel bisbe de Girona, Guillem de Monells a
petició del seu germà Ponç, que era bisbe de Tortosa i abat del monestir
de Sant Joan de les Abadesses. Al document
testimonial ve esmentat com "Sancti Salvatoris de Biania".
Segons consta en la visita pastoral
feta pel bisbe de Girona Joan de Casanova, l'any 1432 l'església es
trobava destruïda arran dels terratrèmols que afectaren la comarca i s'havia
aixecat una cabana dins la qual el rector, Guillem Spinalb, celebrava el culte.
El bisbe manà que en el termini d'un any es traguessin els enderrocs i donà dos
anys per cobrir-la, cosa que indica que l'església no estava totalment derruïda
sinó que només s'havia esfondrat la volta.
El 24 d'agost de l'any 1599 es
contractà el pintor Pere Mates i Espinosa de Girona per la realització d'un
retaule per a la capella de Sant Andreu en el qual es pintaren
escenes de l'hagiografia de l’apòstol així com les imatges de Santa Maria, Sant
Pere, Sant Sebastià, el Salvador i Sant Joan Evangelista.
Es va convenir que «Si dit retaula rebra dany per lo cami que en tal cas lo dit
mates, sia obligat pagar los danys», la qual cosa suposa que la realització
d'aquest retaule tingué lloc fora del temple o edificis més o menys propers, i
s'ha fet la hipòtesi que potser en el taller que el mestre tenia a Girona.
En el segle XVII, a més de l'altar
major, l'església disposava de diferents altars laterals a part del ja esmentat
a Sant Andreu: els dels Sants Joan Baptista i Evangelista i el del
Roser. Un altre altar, el del Sant Crist es manà fer-lo en finalitzar
aquest mateix segle. Poc després, l'altar de Sant Andreu passà a ser dedicat
a Sant Ponç i Sant Isidre.
El 1911 s'hi portaren a terme obres
de restauració segons projecte de l'arquitecte de Girona Rafael Masó,
inaugurades el 13 d'agost de 1911, col·locant-se a l'altar
major un retaule amb l'escena de la transfiguració del Senyor, el qual va ser
destruït l'any 1936 durant la guerra civil espanyola.
Malgrat les modificacions que ha
anat patint al llarg dels segles, l’església de Sant Salvador de Bianya
constitueix un dels temples més bells de la comarca de la Garrotxa. És una
església d’una sola nau coberta amb volta apuntada i un sol absis. Té petits
detalls decoratius interessants com ara els dos capitells de les columnes
adossades al mur del primer tram de la nau, amb decoració vegetal amb uns
petits caps humans entremig. Cal destacar també la petita finestra de doble
esqueixada oberta a l’absis, amb una arquivolta sostinguda per dues columnetes
amb capitells decorats. A l’exterior, la finestra segueix el mateix esquema que
a l’interior i corona l’absis un fris amb mènsules esculpides.
Sota el cor es conserva una pica
baptismal de tradició romànica, amb una ornamentació en forma de sanefes en
relleu.
L'Església de Sant Salvador de Bianya és un monument protegit com
a Patrimoni Arquitectònic Català.
En el marc del projecte de la Vall
del Sentits, promocionat per la Vall de Bianya, es va obrir un centre
d’interpretació la Casa del Paisatge, a ca l’Escolà. L’exposició es
centra en quatre paradigmes de la idea visual del territori: el transitat
(vies), el conreat (molins i cultius), el simbòlic (esglésies i oratoris) i
l’idealitzat (visions literària i pictòrica).
Text i recull dades: Miquel Pujol
Mur
Fotografia. M. Rosa Planell Grau
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada