Per
enèsima vegada pujaven a Bagà, vila on ens encanta passejar pels seus carrers
antics i veure sobretot la seva plaça porxada i el castell dels senyors de
Pinós. A més, els baganesos són unes persones a les que els agrada mostra el
seu ric passat medieval i les seves arrelades costums que arrenquen de la
foscúria del temps.
La
vila de Bagà (786 m d’altitud i
2.178 h el 2006) és un conjunt de cases arrecerat als peus dels darrers contraforts
meridionals del Moixeró i dels rasos de Comabella, a la vora esquerra del
Bastareny. Encara avui mostra ben clarament la seva antiga grandesa, com a
capital de la baronia de Pinós. La plaça Major, formada per edificis de notable
antiguitat, és famosa pels seus pòrtics, curiosament rústecs.
En
la consulta etimològica al diccionari Alcover-Moll ens dóna aquest definició.: de
Bacaudānum, derivat gentilici del nom personal cèltic Bacauda. L'existència de la -d- està documentada en textos medievals: Bagada (a. 1194).
La -d- es va convertir
normalment en -z-, i així consta documentalment: Bagazani (any 1095), Bagazano
(a. 992 i 839). La -z- intervocàlica desaparegué, i per Bagazà resulta
Bagaà (documentat l'any 1199 ap. Cartul. Poblet 98), i Bagaà es
reduí a Bagà.
L’església
parroquial de Sant Esteve de Bagà
era, originalment, fora de la vila, i existia ja al segle IX. Quan Bagà es convertí en capital de la
baronia de Pinós, hom decidí de construir una nova església, amb la mateixa
advocació.
El
primer projecte conegut és del 1316, quan la nova vila de Bagà prosperava sota
el patrocini dels barons de Pinós i Mataplana com a capital de la baronia. El
1326 es compraren cases per a poder obtenir l'espai necessari per a la nova
església i cap el 1335 l'obra arribava ja a l'absis. El mestre d’obres era un
tal G. Pellicer de la Pobla de Lillet. El 1339 s'aterrà la volta i cap el 1348
es treballava al portal.
L’extensa
i detallada documentació de l’arxiu de Bagà
permeté a Joan Serra i Vilaró, en el llibre Les baronies de Pinós i
Mataplana , de reconstruir tot el procés d’edificació de l’església nova i
d’enderrocament de la vella, amb detall dels costos, del nombre de treballadors
que hi participaren en les diferents èpoques, la procedència de molts dels
materials, etc.
L’edifici,
es va fer en l’època de transició del romànic al gòtic. La base és encara
romànica, ja que té una planta que respon a l’esquema romànic de tipus
basilical, consta d’una gran nau central coberta per una volta de pedra ja molt
apuntada. Dues naus laterals més baixes i estretes que formen, quatre capelles
cobertes amb volta de creueria, per banda. Un dels pocs elements que denota la
introducció dels procediments estructurals del gòtic. Les capelles es
comuniquen entre elles per unes obertures molt simples amb arc de mig punt i
practicades al murs que fan de contrafort de la central.
La
nau acaba en un absis de volta de quart d’esfera. semicircular. A l’estiu del
1339 fou inaugurada l’església nova, tot i que les obres es prolongaren fins el
1372 i, interrompudes, foren finalment acabades cap al 1435. Posteriorment rebé
nombrosos afegitons.
Les
portes d’entrada, de temàtica profana, són obra de l’escultor Pellicer. Després
dels atacs del comte de Foix va ser fortificada amb cadafals i convertint
l’absis en un torre com a torre de defensa en moments de necessitat.
L'interior
de l'edifici és molt important per la seva austeritat, elegància i grans
proporcions, que contrasta amb l'exterior, pobre i desordenat.
El
campanar està situat a tramuntana i és una torre massissa. Té dues finíssimes
finestres bessones obertes a llevant i una de més gran a tramuntana. En cada
una d’elles l’arc és de mig punt i hi ha una campana. El campanar s’acaba en
una petita construcció posterior que ara mostra quatre esferes de rellotge.
Encara
resten les dues portes del primer edifici, la principal oberta a ponent i una
secundaria oberta a tramuntana i que generalment no s’utilitza.
El
portal de tramuntana és més senzill, d’arc apuntat, amb quatre columnetes per
banda rematades per capitells enllaçats per un fris. Les figures s’han perdut
quasi totalment a causa que la pedra és molt sorrenca i s’ha anat desfent. Dels
capitells en surten quatre arquivoltes que formen arc. Al mig i damunt la porta
hi ha una fornícula. Totes les columnes tenen base.
L’altre
portal, presenta uns arcs apuntats en degradació, amb quatre arquivoltes que
s'aguanten sobre uns capitells en fris i sobre tres columnes molt estilitzades.
Dos pinacles, acabats en ramillets florals, són els únics elements
sobresortints de l'estructura.
Sobre
la porta principal d’entrada hi ha el cor i l’escala de caragol que forada el
mur de ponent per accedir a la teulada i el campanar.
El
dia 25 de juny de 1753, dilluns de l’octava de Corpus, es produí un incendi a
l’interior del temple que destruí la magnificència del seu interior i propicià
la construcció d’un nou retaule barroc pels germans Morató, mestres del
barroc català, que va ser costejat pels ducs de Medinaceli. L’edifici de l’església
custodia també l’Arxiu Municipal de Bagà,
el qual sofrí danys arran de l’incendi i durant les lluites entre reialistes i
liberals, el 1823.
L'any
1936, l'altar major va tornar a ser destruït, així com l'orgue, les imatges i
objectes de culte. Acabada la Guerra amb les restes del retaule se’n compon un
de nou, afegint també un altar provinent del santuari del Paller i datat el
1781.
L’església
de Sant Esteve de Bagà conserva
una creu reliquiari bizantina que probablement data del segle X i que presenta
inscripcions en lletres gregues als braços i enmig del tronc. Hom ha cregut
tradicionalment que fou duta de les croades ‘any 1000 pel bisbe de Vic, Arnulf.
Conserva un fragment del retaule de Sant Esteve, del barroc tardà.
Entre
els anys 2010 i 2011 es van efectuar obres de restauració de la coberta i el
campanar, així com millores en l'accessibilitat.
L’església
de Sant Esteve de Bagà està catalogada com a Bé Inventariat.
Text
i recull dades: Miquel Pujol Mur.
Fotografia:
M. Rosa Planell Grau.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada