Absis central de Sant Climent de Taüll.
En el seu origen tota
l'església va estar revestida amb decoració policromada, les parets de les
naus, l'absis, i les columnes. S'han conservat a través dels segles les
pintures de l'absis central, d'una de les absidioles i l'acta de consagració
pintada en una de les columnes. Gran part d'aquestes pintures van ser
traslladades a principis del segle XX al Museu Nacional d'Art de Catalunya per
protegir-les i conservar-les adequadament, evitant una possible venda i
exportació als Estats Units.
Les de l'absis central van ser reproduïdes in situ, amb una còpia a principis dels anys 60 del segle XX. Aquesta còpia es va retirar el 2013 i es va realitzar un minuciós procés de restauració que va posar al descobert restes de pintures originals conservats in situ. Actualment a l'església podem veure una innovadora presentació, a través d'un vídeo mapping que recrea les pintures conservades al MNAC junt amb les pintures que resten a la mateixa església, així com la reproducció del conjunt pictòric complert tal com deuria ser l'any de la seva consagració, el 1123.
Els artistes són anònims, però
el mestre que va pintar l'absis central és reconegut al món artístic com el mestre
de Taüll. Es distingeix com un pintor molt ben format que domina les
tècniques i que coneix la iconografia que hi havia a l'ús a l'època. L'altre
pintor continuador de l'obra a les absidioles és de menor categoria.
Tota la closca de l'absis
central (de 4 m. de diàmetre) estava recoberta de pintures murals que es
conserven en el Museu Nacional d'Art de Catalunya. Representen el Pantocràtor
posat en una màndorla perlada, assegut en una franja transversal que està
decorada amb dibuixos vegetals. A l'altura de les seves espatlles estan
dibuixades les lletres gregues Α i Ω, com a símbols del principi i el fi. El
Crist en Majestat està en actitud de beneir amb la seva mà dreta, mentre que a
l'esquerra sosté un llibre obert, el llibre de les escriptures, en el qual pot
llegir-se: «Ego sum lux mundi», que significa: Jo sòc la llum del món.
Es tracta d'una de les pintures romàniques més importants d'Europa.
Està vestit amb una túnica
grisenca i embolicat amb un mantell blavós. Els seus peus nus descansen sobre
una semiesfera, sortint de la màndorla. Al seu voltant es veuen quatre àngels
que porten els atributs dels quatre evangelistes i dos serafins de sis ales, en
les quals s'han dibuixat sis ulls.
La zona inferior mostra un
fons de to blavós sobre el qual estan dibuixades les figures de la Mare de Déu
i cinc apòstols, sota arcs rebaixats que recolzen sobre capitells foliats. La
Mare de Déu està vestida amb una túnica blanca i un mantell blau.
Per la seva excepcionalitat i
força pictòrica, l’obra del Mestre de Taüll s’ha projectat a la modernitat i ha
fascinat artistes de les avantguardes del segle XX, com ara Picasso o Francis
Picabia.
Les claus dels arcs.
A l'arc triomfal està
representat l'Anyell amb el dibuix de la creu, en la cara del qual torna
a repetir-se el símbol dels ulls (com a visió apocalíptica).
A la clau de l'altre arc es veu representada la mà divina que beneeix sortint
d'un cercle. En una altra clau es conserva la figura del patriarca Jacob i la
de Llàtzer amb el seu gos, a la porta del ric avar Epuló.
Data de fundació en una
columna.
Es conserva també un fragment
escrit en una de les columnes, on apareix la data de consagració de l'església:
«Anno ábside incarnacione
Domini MCXXIII IIII idus decembris
Venit Raimundus episcopus Barbastre
Nsis et consacravit hanc ecclesiam in honore
Sancti Clementis Martiris et ponens reliquias
In altare sancti Cornelii Episcopi et Martiris»
Domini MCXXIII IIII idus decembris
Venit Raimundus episcopus Barbastre
Nsis et consacravit hanc ecclesiam in honore
Sancti Clementis Martiris et ponens reliquias
In altare sancti Cornelii Episcopi et Martiris»
Frontal d'altar.
Al Museu Nacional d'Art de
Catalunya es conserva també el frontal d'un altar procedent de Sant Climent de
Taüll, obra del segle XIII. Les seves escenes estan dedicades a la vida
d'aquest sant; la narració es divideix en dues zones, superior i inferior. A la
zona superior es pot veure el sant convertint Teodora (en contra de la voluntat
del seu marit Sisini, cortesà de Nerva) i l'escena de la invenció de la font de
la vida assenyalada per l'Anyell. A la zona inferior hi ha les escenes del
judici de Climent davant de l'emperador Trajà i el martiri, així com el miracle
de l'arca marmòria que emergeix amb el nen viu després d'haver estat bastant
temps tancat. El marc i el fons de la decoració són en relleu, en estuc.
Talles de fusta
policromades i altres objectes.
Actualment es pot veure a
l'interior de Sant Climent de Taüll la imatge restaurada del Crist Salvador
coronat i en majestat (assegut en un tron). Aquesta talla, de data aproximada al segle XIII, devia formar
part d'un frontal d'altar romànic, semblant al de Santa Maria de Taüll, on hi
ha una figura de característiques similars.
Una altra imatge conservada a
Sant Climent de Taüll és una imatge de la Mare de Déu amb el Nen a la falda,
obra del segle XIII, la procedència de la qual no és del tot segura.
Encara, una altra imatge
policromada que es conserva actualment en aquesta església és un Crist
crucificat molt semblant a la imatge procedent de Santa Maria de Taüll que es
conserva en el Museu Nacional d'Art de Catalunya, amb la diferència que la creu
que fa de suport en aquest cas sembla l'original. Tot duu a pensar que aquest
Crist a la creu és el de Sant Joan de Boí que hom creia perdut.
També procedent de Sant Climent de Taüll és una lipsanoteca que es conserva el Museu Nacional d'Art de Catalunya, policromada, que deu correspondre al segle XI, i un banc de presbiteri amb tres seients amb cofre a la part inferior, compartimentat i amb respatller i dosser. Es tracta d'un moble bastant voluminós, que devia utilitzar-se adossat a les parets laterals, fet amb fusta de pi, obra del segle XII. També es conserva en el Museu Nacional d'Art de Catalunya.
Com podeu veure visitar Sant
Climent de Taüll és una lliçó de cultura, de catalanitat i d’art. Tal vegada en
dóna una lliçó d’humilitat a l’admirar el que feien els nostres antecessors fa
un miler d’anys.
Text i recull de dades: Miquel
Pujol Mur.
Fotografia: M. Rosa Planell
Grau.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada