Nyer (169 h.2009) és un municipi
del Conflent, a la dreta de la Tet, límit NW del terme, que en aquest indret
passa encaixada en el congost de les Graus.
Bona part del terme,
especialment al sud i a l’oest (bosc d’Entrevalls), és boscada. Les terres
conreades s’estenen a la part septentrional del municipi i aprofiten, en part,
l’aigua de la riera de Mentet a través del canal de Nyer, que pren l’aigua al sector meridional del terme,
prop de l’antiga masia i terme de la Plana, i que rega també el terme de
Soanyes.
El poble (750 m. alt),
esmentat ja el 871 com a possessió del monestir d’Eixalada, és al voltant de
l’església parroquial, vora la riera de Mentet, aigua avall de les gorges de
Nyer, la sortida de les quals era dominada pel castell de Nyer, restaurat al començament del s. XX, del qual eren
senyors els Nyer. Una de les famílies que protagonitzaren les famoses bandositats
dels nyerros i els cadells (nyerro).
A la consulta etimològica el
diccionari CCVB ens dóna aquesta definició.: derivat de niu, o potser
d'una forma llatina *nidariu derivada
de nidu ‘niu’.
El primer esment documentat
conegut sobre aquesta església i parròquia es troba en la butlla del papa Alexandre
III de l’any 1163, a favor del monestir de Sant Martí del Canigó, que tenia
propietats dins el terme de la parròquia de Nyer.
Segons F. Montsalvatje, l’any
1714 Consta que eren sufragànies de Sant Jaume de Nyer les properes esglésies
de Sant Just i Sant Pastor d’En, Santa Fruitós de Marians i Santa Eugènia de
Suanyes.
Tomàs de Banyuls hi fundà el
1625 la confraria de la capella de la Verge. Quan morí, al 15 de maig del 1627,
fou enterrat a l'església.
L’església de Sant Jaume de
Nyer està situada en el nucli urbà, a la part baixa del poble. És d'estil
romànic, possiblement del segle XI, ampliada al segle XVII. Consta d'una única
nau, acabada en un absis semi-circular, i d'unes petites capelles laterals,
d'obra molt posterior. La coberta de la nau és de volta de canó reforçada per arcs
torals de mig punt sobra pilars adossats, amb impostes. L’absis té volta de
quart d'esfera i comunica amb la nau per un plec doble, de mig punt, amb funció
d’arc presbiteral. El mur semicircular de l’absis és ornat, a la part superior
per una sèrie de arcuacions entre lesenes.
La façana de ponent té una
decoració complexa a la seva meitat superior i ha estat força alterada per
modificacions posteriors. Aquest façana té un cos central més baix i estret amb
coberta a dos vessants. Per sobre són
visibles els elements ornamentals. L’inferior horitzontal presenta dues series
d’arcuacions molt grans entre les lesenes
angulars i una faixa central. El
frontó és resseguit pels dos vessants, per un fris d’arcuacions més petites. Al
vèrtex de la façana una finestra trenca el seguit d’arcuacions.
A la façana de ponent de la
façana meridional hi ha el portal d'entrada, de marbre blanc amb tres arcs de
mig punt en degradació, i decorat amb un fris en dents d'engranatge. Per les
seves característiques es relaciona amb formes romàniques més evolucionades, ja
d’entrat e segle XII. És ben probable que sigui el fruit d’una reforma d’aquest
segle, dins el temple del segle XI. En aquesta portada de marbre hi ha alguns
dibuixos que han estat gravats amb línies fines.
El campanar, de torre quadrada
situat al cantó de tramuntana, és més modern, segurament del XIX. La seva restauració probablement
descobriria molts elements amagats. La base fins a bona alçada. es mostra
totalment opaca. A la part alta hi ha un pis que té una gran obertura, d’un
sola rc de mig punt a cada façana. A sobre de cadascuna d’aquestes obertures hi
ha un ull de bou. La torre és coronada per una sèrie de merlets, potser d’època
tardana.
De la seva decoració interior
en destaquen els retaules de Sant Cosme i Sant Damià, del segle XVI, el de Sant
Roc, del XVII, i el de l'altar major, datat el 1722.
També una marededéu del segle
XIII (aquesta procedent de l'església d'En) i un altre del XVII. També es poden
contemplar una Adoració dels Mags (1739) i un canelobre del segle XIV en
ferro forjat.
Text i recull dades.: Miquel
Pujol Mur.
Fotografia: M. Rosa Planell
Grau.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada