Aquell dia fèiem
una ruta que finalment no vam poder realitzar i en el nostre deambular.
finalment vam acabar el poble de Sant Pere de Torelló, d’on pujàvem fins el
santuari de Bellmunt. Una vegada deixat el cotxe a l’aparcament sota el
santuari, visitàvem el lloc i l’església. Mossèn Jacint Verdaguer l'anomenà, en
un dels versos inicials de l'Emigrant, ermita al cel suspesa.
Sempre
curiosos per saber la definició etimològica de les nostres visites consultàvem
el diccionari Alcover-Moll i la definició no podia ser més fàcil.: del llatí bellu monte, ‘muntanya bella’.
El
santuari ocupa probablement el lloc de l'antic castell de Ça Reganyada (Sarreganyada),
documentat el 1020 en els testaments del comte de Besalú, Bernat Tallaferro,
relacionat amb els castells de Besora, Curull, Urig i Lluçà. Molt probablement
la causa que s’aixequés una capella en aquest cimal inaccessible fos
l’existència d’un castell o fortalesa. L'any 1240, del dia 19 de març,
quan Pere de Serra, un vigatà que segurament procedia de Sant Pere de Torelló
va fer testament deixant 12 diners als clergues i al sagristà de Sant Pere de
Torelló, 12 diners a l'altar de Sant Pere i 12 a l'altar de Santa Maria de
l'església de Sant Pere de Torelló, i 12 més a "Sancte Marie de Bello
monte".
Durant
el segle XIII, diverses donacions i testaments esmenten el lloc. A partir del
s. XV disposem de dades més concretes recollides en els Llibres d'Obra on, en
el primer dels inventaris coneguts, es fa la descripció d'una església que
sembla de factura romànica. Les grans reformes dutes a terme entre el 1587 i el
1607 donen a l'església la forma actual amb l'afegitó del dos trams finals. El
1623 es contracta la construcció d'un nou altar a Domènec Casimira, escultor de
Ripoll, i una nova imatge de la Verge. Des de 1438 i fins 1830 cada any dos
feligresos diferents, un pagès i un vilatà, vinculats al rector s'encarregaven
de l'església. Apareixen anomenats com obrers en els Llibres d'Obra de Bellmunt
(1599-1879).D'aquests sobresurten Bernat Vinyoles i Bernat Joan Espona que
dugueren a terme les reformes entre 1587 i 1607 juntament amb Pere Pau el
mestre de cases de Torelló, Francesc Parrau i Toni Maurell.
La
inauguració de les reformes va tenir lloc el 16 d'abril de 1990, i a l'acte van
ser presents el llavors bisbe de Vic Josep Maria Guix i Farreres i el diputat
Jordi Laboria i Martorell.
Sens
dubte, un dels personatges més entranyables i populars al llarg de la història
del santuari és la figura de l'ermità. Es té documentació relacionada amb els
ermitans des de l'any 1392. Es coneix el nom de molts d'ells -el primer es
deia Berenguer d'Oliveras, així com alguns dels pactes o contractes que se'ls
hi feien: des de donar-los una túnica i una camisa cada any i una
quantitat de 4 lliures (això era l'any 1635), com comprar-li un ase
(l'any 1718).
Entre
ells, al segle XVIII, és notable Josep Serrat, fill de Sant Pere, que va entrar
per tenir cura del santuari el 2 de març del 1717 i va ser-hi fins a la seva
mort, ocorreguda el 9 de novembre de 1747. Quan va morir va deixar disposat que
li celebressin 200 misses al santuari i parròquia, amb l'almoina de 6
sous i 2 diners, i també que cada dissabte durant 2 anys, cremés una llàntia
d'oli davant de la Mare de Déu. Tot això s'havia de pagar de les 172 lliures i
2 sous que era l'import de vint-i-vuit anyades que se li devien, ja que quan va
entrar d'ermità es va pactar que li donarien 65 lliures per cada any que
serviria l'ermita.
Edifici
de cos únic i perímetre irregular, adaptat a les cingleres rocoses sobre les
quals està construït i cobert amb teulada unitària a dues vessants. Està format
per tres crugies en direcció Est/Oest. La crugia nord té tres plantes
superposades, ocupades pels dormitoris i els serveis de l'hostal. A la central
hi ha l'església i a sota el bar. A la crugia sud es superposen la cuina, a
baix, i el menjador sota la coberta. Davant la façana de l'església s'obre una
plataforma assentada sobre la penya i delimitada per gruixudes parets de pedra.
L'església
és de planta de creu llatina, d'una sola nau i amb capçalera recta. La coberta
és feta amb volta d'aresta de maó de pla i els arcs torals del transsepte amb
arcs de mig punt. L'edifici consta de cinc trams, els dos darrers, van ser
afegits posteriorment i tenen una funció de vestíbul ja que comuniquen amb
diverses dependències del santuari. L'accés al temple, per ponent, presenta una
llinda feta amb carreus segurament reutilitzats i datada el 1607. Al seu
interior hi ha la imatge de la Mare de Déu amb el Nen, gòtica. El campanar,
d'espadanya, presenta un sol arc de mig punt orientat al sud.
La
imatge actual de la Mare de Déu de Bellmunt, una petita i preciosa icona
mariana de 22 cm. d'alçària, és una imatge gòtica, d'alabastre, feta avançat el
segle XIV; per tant, no és la primera imatge de les donacions o deixes
testamentàries del segle XIII. Abans de l'actual va existir, doncs, una altra
imatge, d'estructura romànica, que fou reemplaçada per l'actual del segle
següent. La seva petitesa fa pensar que el primitiu santuari devia ésser un
pedró o una petita capella.
Al
cim veí de serra Grenyada s’aixeca el pedró de la Mare de Déu de les Alades
(nom amb el qual també és coneguda la imatge de Bellmunt, per tal com en aquest
indret van a morir cada any eixams de formigues alades), on, segons la
tradició, fou descoberta la imatge d’alabastre del començament al s. XIV.
Text
i recull dades: Miquel Pujol Mur.
Fotografia:
M. Rosa Planell Grau.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada