Com
he comentat en una altra ocasió la nostra visita al poble de Vallfogona del
Ripollès ens va sorprendre per el recull de dades que van aconseguir. Avui, una més, i ens manca la que inicialment
van anar a visitar l’antiga església de Sant Julià.
Passejant
el bonic i net poble ens arribaven a un edifici situat entre la Sala amb la
derruïda església del Popúl i la de Sant Julià. Admiraven la seva façana i la fornícula
situada damunt el portal.
Aleshores
arribat el moment de trobar dades he tingut que recorre a diverses notes per
documentar aquesta pàgina, entre elles les següents de l’Enciclopèdia Catalana.
El
santuari de la Mare de Déu de la Salut, entre l’antiga parròquia i la població,
té el seu origen en un petit oratori, situat al peu de l’antic camí ral, que ja
existia el 1649 i on es creà una confraria el 1670.
L’augment
de devoció local fou causa que els dos sacerdots o domers que regien l’església
de Sant Julià de Vallfogona decidissin, amb un grup de feligresos, d’ampliar
l’oratori i bastir al seu lloc una església capaç.
L’edifici
actual s’inicià el 1689, i l’obra es beneí el 1701. Enriquida aviat amb altars
i retaules, el cambril es construí el 1825, i el petit campanar el 1884, i ha
estat un centre de devoció constant de tota la comarca. Al seu costat hi ha la
rectoria, i com s’ha dit, l’església exerceix la funció de parròquia.
És
un edifici d’una nau amb presbiteri i capelles laterals, amb frescos pintats al
segle passat, molt deteriorats. El retaule, barroc, és poc interessant. A la
façana, en una fornícula, hi ha una imatge de la Mare de Déu, de terracota.
Amb
l'esvaniment de la capella del castell el santuari va rebre una gran impuls.
Avui en dia ha substituït a Sant Julià molt deteriorada com església
parroquial.
La
imatge i l’altar de l’església de Pòpul, ja comentada fa unes dates, l’any 1778
a l’església de la Salut on van romandre en un altar lateral fins la seva
destrucció l’any 1936.
Trobo
una anotació de Francesc Gurri en el seu llibre Pobles de Catalunya que ens la
detalla així: Aquesta imatge possiblement del segle XIII, anava vestida amb el
llavors tradicional “tontillo” o
paperina. Com mostra de la meva ignorància he cercat en el diccionari castellà
i he trobat aquesta definició: “Faldellín con aros de ballena o de otra materia que
usaron las mujeres para ahuecar las faldas. 2. m. Pieza tejida de cerda
o de algodón engomado, que ponían los sastres en los pliegues de las casacas
para ahuecarlas”. Aquesta
definició correspon perfectament a la resta de l’escrit que prossegueix:
Aparentava estar dreta, però, sota la faramalla, era una talla i estava
asseguda.
Per
acabar d’il·lustrar aquesta crònica he
aprofitat una fotografia de l’altar major barroc de Roger Vinent Arnau.
Text
i recull dades: Miquel Pujol Mur.
Fotografia.
M. Rosa Planell Grau.
Fotografia Interior Església: Jordi Contijoh Boada
Al sensible record i homentatge a Mn Josep Maria Jubells, (a.c.s.) el qual vaig conèixer, gran home d'una humanitat i bondat a flor de pell. Vàrem participar en nombroses concelebracions eucarístiques. No va acabar aquelles pintures (icones bizantines) al retaule. Persones de la seva talla dignes de tractar.
ResponEliminaSempre els records de la pròpia vida serveixen per conèixer la nostra història. Moltes gràcies Francesc Xavier.
EliminaVoldria una rectificació de l'autor de la fortografia de l'interior del santuari doncs està pres apere mi en data 29-1-2013.
ResponEliminaCom comprobar-ho:
A través del Cercador d'inVentari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya (Vallfogona del Ripollès) Surten quatre fotografíes meves entre elles aquesta que ens ocupa.
Gràcies i enhorabona pel seu treball
Jordi Contijoch Boada
Moltes gràcies per la teva puntualització
ResponElimina