Quan
cercant pels diferents mitjans es troba tanta documentació, un no pot deixar de
transmetre-la, en una pàgina com a informació i record d’una visita que vam
gaudir.
En
aquesta ocasió la trobada anual del Romànic, com una activitat de l’UEC de Bagà
i sota el guiatge del Pere Cascante, ens va porat a visitar Dòrria. A més, van
escoltar les paraules del seu guia que ens va fer una detallada explicació. No
hi ha res més, que ser un enamorat del seu treball per fruir comunicant-ne els detalls.
El
temple d’aquest encisador petit nucli de població fou consagrat pel bisbe l’any
903. Al llarg de la història s’han afegit diversos elements arquitectònics com
la torreta del campanar, formant un bell conjunt arquitectònic que conserva al
seu interior unes pintures romàniques de gran valor històric i artístic.
Església és de nau única amb absis rectangular no
diferenciat i campanar quadrat. De l’antic edifici romànic (s. XII), només en
queda la part oest de la nau. Posteriorment se substituí la coberta per la
volta de canó, s'allargà la nau i es canvià la ubicació de la porta; a
l'exterior, al costat de l'accés actual, es veuen les restes de la porta
original, amb forma d'arc de ferradura. La resta és fruit de modificacions del
s. XVII. Fou una parròquia tan important com la de Toses, ja que s’hi reunien
els consellers d’aquest municipi als segles XVII i XVIII.
Descobertes
en el marc de les obres de la restauració duta a terme entre 1997 i 1999, i en
la que també es van descobrir un bon nombre de restes humanes, són una de les
troballes més importants dels darrers anys a Catalunya.
Donada la seva excepcionalitat artística, i per tal de garantir la seva protecció, actualment l’accés a l’interior del temple és controlat, i les visites són limitades. Tot i així, hi ha un servei de visites comentades la majoria de caps de setmana i vacances, per tal de que aquelles persones o grups interessades en visitar el temple i les seves pintures pugui fer-ho (informació a l’Oficina de Turisme de la Vall de Ribes)
Les pintures murals romàniques de l’església de Sant Víctor de Dòrria foren descobertes el novembre de 1997 quan, a partir d’un projecte de restauració de l’església promogut per la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona, el Bisbat de la Seu d’Urgell i l’Ajuntament de Toses, tècnics del Servei de Restauració de Monuments de la Diputació de Girona van aprofitar per realitzar prospeccions a l’absis, a la volta i a les parets interiors per detectar algun indici de pintura de certa antiguitat.
Sota
cinc capes de guix i calç, agregades al mur en èpoques passades, van aparèixer
les primeres mostres de pintura.
En una església on les reformes i les ampliacions arquitectòniques van desdibuixar l’estructura primigènia, era impensable que hi hagués cap resta de pintura mural. Fetes les anàlisis, consultes i prospeccions oportunes es va confirmar la seva originalitat romànica, datables del segle XII. Un cop confirmades les seves característiques romàniques es va prioritzar la intervenció i es va procedir a la seva restauració.
L’aspecte actual que presenten les pintures és el testimoni real que ens ha quedat del passat romànic de l’església desprès de les alteracions sofertes. No s’han reconstruït ni intentat millorar el seu aspecte estètic, ja que s’ha cregut oportú conservar-les en la seva originalitat.
La
zona central de la volta de l’absis quadrangular està presidida per una
Maiestas Domini, a l’interior d’una màndorla ovalada, acompanyada pel tetramorf
i una tríade d’àngels per banda, tot això envoltat, a la vegada, per una sanefa
geomètrica. Al dessota de la sanefa, coincidint amb la zona semi absidal, i a
ambdues bandes del presbiteri, podem veure l’habitual agrupació d’apòstols en
posició frontal, envoltada així mateix, per una altra franja decorativa
diferent.
La
seqüència pictòrica és seguida, a la volta central, per una aurèola circular a
la zona més alta, conservada parcialment, i on es representa a l’interior, un
personatge assegut, que podria tractar-se de la Verge sense el nen. A cada
costat hi ha dos àngels que sostenen la màndorla i enmig seu apareix la imatge
d’un profeta.
El
frontis de l’arc triomfal presenta imatges d’arrel profana atesa la seva
sensualitat. A la capella lateral dreta, a la vegada, es van descobrir unes
pintures al tremp d’època posterior amb la imatge de dos personatges amb un
fons estrellat.
A
la paret sud del presbiteri s'ha conservat un rostre que data de l'època
preromànica (segle X).
Va
ser un goig poder fer aquesta visita, tan per la població en sí, com per
admirar uns pintures que han resistit el pas dels anys com a mostra del treball
dels nostres ancestres.
Text
i recull dades: Miquel Pujol Mur.
Fotografia:
M. Rosa Planell Grau.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada