Músser és un poble (51 hab.
2009), situat a 1.305 m alt., damunt la riba esquerra del riu d’Arànser, a la
carena granítica que separa la Cerdanya de l’Alt Urgell. Segons la parla
popular també s’anomena Mussa. Suposem a causa d’alguna grafia o forma de
enraonar el nostre idioma en el sector on és situat. També trobem dita variació
en Arànser i Aransa.
Consultat el diccionari
Alvover-Moll ens dóna aquesta explicació etimològica del nom: segurament
d'origen preromà; apareix escrit Munciar en l'acta de
consagració de la Seu d'Urgell, i Meyer-Lübke el posa entre els derivats
formats amb el sufix ibèric -ar (BDC, xi, 5). Segons
Manuel Bofarull i Terrades en el seu llibre “Origen del noms...” el relaciona
amb el basc i la definició seria “vall i aigua” . Certament el córrer de
l’aigua era evident a les nostres oïdes durant la volta per conèixer aquest
indret situat a la Cerdanya però separat per poca distància de l’Alt Urgell.
L’església parroquial romànica
de Sant Fructuós, o també Santa Maria de Músser és esmentada en l’Acta de
Consagració (839?- s. X)) de la Catedral d’Urgell (Munciar). També i en
documents posteriors dels s. XI i XIV. Formava part del pagus Baritensis. Es
troba ubicada dins de l'entramat medieval de la població. L’antic castell
de Músser fou del vescomtat de Castellbò.
Edifici de planta rectangular,
amb una sola nau amb volta de canó. A llevant hi ha la capçalera d’absis
semicircular, posteriorment sobrealçat, precedit d’un arc presbiteral. La volta actual
és de rajola de ceràmica. La façana absidal està dividida en cinc panys per
quatre lesenes que des del basament pugen fins al fris, format per parelles
d’arquets cecs. En mig de l’absis hi ha una finestra de doble esqueixada
lleugerament desplaçada del centre. Tota aquesta part està datada
del segle XI.
La porta d'entrada situada a
migdia dona a un carrer del poble. Consta de tres arquivoltes de
pedra granítica de secció rectangular, menys la primera treballada en forma de
bordó de quart de cercle, pertany al mateix tipus que les portes laterals de la
façana de la catedral de Santa Maria de la Seu d'Urgell, segurament de
mitjans segle XII. En l'arc hi ha incisa i pintada de vermell la
inscripció: I DE MUSSA RESTAURADA 1958.
A la façana de ponent s'hi va
aixecar en època posterior un monumental campanar de torre de planta gairebé
rectangular i coberta piramidal.
L'interior de la nau és
adornat amb pintures modernes que representen escenes de la Creació. Són olis
al fresc d' Aurora Altisent i Balmas, pintats a l'any 1960.
El temple és adossat a altres
construccions i per la porta del mur
dret s’accedeix al cementiri per veure l’absis.
Hi ha dues curioses piques
beneiteres fixades a banda i banda de la porta d'accés a l'interior de la nau,
d'uns 40 cm de diàmetre, que en la part central presenten uns rostres molts
rústecs esculpits a la pedra. Semblaria ser una obra escultòrica romànica del
segle XI. També hi ha una pica baptismal.
Al Museu Diocesà d'Urgell es conserven un rentamans
d'aram (s. XVII) i una matraca de fusta (s. XVIII).
A la porta d’entrada un
document, de 26/07/2013, ens informa la negació d’una subvenció de la Diputació
de Lleida, per reparar els danys de la teulada, ja mig caiguda, contestada per
l’Institut d’Estudis Ilerdencs. L'alcaldessa ha explicat que "el més
urgent és assegurar que no continuarà caient". Espera rebre una resposta
en les pròximes setmanes sobre la nova petició que ha fet i és optimista i creu
que podrà encarregar la reforma abans de l'hivern. Nosaltres, en novembre, en
vist dita teulada sense reparar, sinó es realitza aviat l’obra l’hivern es ja
present en els indrets cerdans, per que la neu enfarina algun cim de muntanya.
Seria una llàstima el
deterioro de l’església i el mal que pugues causar-se a les pintures d’ Aurora
Altisent i Balmas, nascuda a Barcelona l’any 1928, dibuixant i pintora. Es
formà sota la direcció de López Obrero i de Ramon Rogent. Inicialment
participà en nombroses exposicions col·lectives, i féu la seva
primera individual el 1956. En aquesta etapa inicial realitzà algunes
escultures i pintà sobretot a l’oli i al fresc
(decoració d’esglésies a Catalunya i als EUA), i il·lustrà
diversos contes. Des del 1972 s’ha dedicat quasi exclusivament al dibuix,
caracteritzat per un traç cal·ligràfic minuciós i depurat. Bona
mostra de la seva tasca són els dibuixos recollits a Cavall Fort o
als llibres de visions barcelonines amb texts d’Alexandre Cirici Barcelona
tendra (1974) i Botigues de Barcelona (1979). El 1984
publicà Salons de Barcelona amb texts de Josep M.
Carandell i el 1992 participà, amb altres il·lustradors, en Mirall d’aigua:
reflexos del port .
L’església de Sant Fructuós de
Músser està catalogada com a Bé Cultural d’Interès Local.
Per nosaltres va ser una tarda
ben aprofitada, per conèixer un tros recondit del nostre país, i desitgem de
tot cor es faci el convenient per a conservar, tant el patrimoni antic com el
modern. Que no quedi tot en l’oblit, i en el moment de crisis de la nostra
societat no ens faci perdre part de la nostra història.
Text i recull dades: Miquel
Pujol Mur.
Fotografia. M. Rosa Planell
Grau.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada