Sallagosa
(Saillagouse, nom en francès) (1045 h. 2009) és una activa i alegre població
que ens convida a passejar pels seus carrers i places.
Aquest
municipi és situat a la
vall del Segre, des del final de la vall de Llo a l’enclavament de Llívia; el
1974 li fou annexat el terme de Llo. S'estén, al N, fins més enllà del coll de
Rigat, a l’extrem meridional del pla de la Perxa, i, al S, comprèn la vall de
les Deveses, fins al pic de Segalera (2 180 m alt), al massís del Puigmal, i,
també, un sector de la vall d’Er, fins al coll de Lluç (1 336 m alt).
Al
1659, d'infaust record, el tractat dels Pirineus reparteix la Cerdanya entre
Espanya i França. La tradicional capital cerdana, Puigcerdà, queda en la banda
espanyola, fet que provoca que a la part francesa s'hagi de buscar una capital
a la nova realitat, lloc que ocuparà Sallagosa.
Santa Eugènia de Sallagosa apareix documentada a l'acta de
consagració de la catedral d'Urgell, a la diòcesi de la qual pertanyé fins al
1803. L'edifici original pre-romànic, segons sembla en reminiscències visigòtiques
va ser consagrat el 3 de juny del 913 per Nantigis, bisbe d'Urgell. Pertanyia
al pagus liviensis. La zona era un amortidor entre l'imperi carolingi i els
territoris sota domini dels àrabs. El temple centra la part antiga de la
població, a la dreta del riu Segre.
De
l'església romànica dels segles XII-XIII en resta la façana exterior meridional
amb un fris en dents de serra suportat per unes petites mènsules amb cares
humanes esculpides.
Al
segle XVIII, la puixança econòmica i social de Sallagosa es traduí en un seguit
de reformes que ampliaren i ennobliren el temple parroquial. A llevant de la
nau es bastí en dues etapes l'actual campanar, de base quadrada, amb la data
del 1757 escrita a la part inferior.
El
1774 es suprimí l'absis semi-circular per substituir-lo per una nova façana, i
del mateix període és també el cor pentagonal amb volta d'ogives. De nau única,
la volta, reforçada amb arcs torals, és apuntada.
Com
a mobiliari hi destaca el retaule barroc, de Santa Eugenia, de començaments del
segle XVIII i que podria ser de Pau Sunyer; i del mateix segle són el del Sant
Crist i el de sant Francesc Xavier.
Al
Centre d’Art Sacre d'Illa es conserva un frontal d'altar del segle XIII,
possiblement procedent d'aquesta església.
Text
i recull dades: Miquel Pujol Mur.
Fotografia:
M. Rosa Planell Grau.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada