La
nostra primera visió és la d’un petit poble esglaonat en la vessant de la
muntanya i en la part superior damunt d’una terrassa destaca la forma de la
petita església de Sant Miquel recolzada en la roca de la muntanya com
buscant-ne protecció.
Una
vegada arribats a la porta aquesta era oberta i vam poder visitar l’interior,
dins la campanya del mesos de juliol i agost promoguda pel Govern andorrà per
donar a conèixer el romànic del petit país del Pirineu.
L’altre
qüestió d’aquesta visita va ser l’amabilitat de la persona a càrrec de la
visita, la Queralt, que a més com el seu nom ens indicà era de la nostra terra
berguedana, i a més aficionada a la fotografia i el Romànic.
Sant Miquel té un esquema molt simple,
com correspon a la majoria d’esglésies romàniques d’Andorra: una nau
rectangular rematada vers llevant per un absis semicircular.
L’absis és de mides molt petites, amb un
radi exterior de 2 m, es presenta llis, sense cap mena de reminiscència
llombarda ni cap tipus d’ornamentació, i sense la finestra central habitual. Al
costat sud de l’absis s’obre una finestra de doble esqueixada, feta amb una
motllura superior i dos blocs, tot el conjunt en pedra calcària, formant un arc
de mig punt. L’absis és cobert per una teulada de llosa i és lleugerament més
estret que la nau, uns 15 cm per banda.
La
porta d’accés, de mides petites i senzilla, es troba al costat sud, i s’obre en
el mur sobre uns muntants que tanquen amb un arc de mig punt fet amb dovelles
de pedra calcària. Al mateix mur, a sobre de la porta, s’obre una gran
espitllera de doble esqueixada, probablement moderna.
El
mur de ponent presenta una espitllera d’esqueixada simple i damunt seu un òcul.
Aquest mur està coronat per un campanar d’espadanya, de doble obertura i que sembla ser
reconstruït amb posteritat.
No
es coneix la data exacta de construcció però es pot situar-se en el s. XI i primera
meitat del s. XII.
En
l’interior de l’arc de la finestra de l’absis hi ha restes d’unes pintures
romàniques amb motius florals. Són obra del mestre d’Anyós. Tot l’interior de
l’església és arrebossat de blanc. A Sant Miquel va trobar-se l’assentament
d’un altar de pedra. És una de les més primitives meses d’altar del Principat,
tallada en una sola peça en un bloc on es posaven les primitives relíquies.
Ara només voldria
transcriure la Visita Pastoral a Sant Julià de Lòria, de l’Arquebisbe d’Urgell
i Copríncep, Mons. Joan-Enric Vives, que ha fet un recorregut pels Quarts de la
Parròquia, interessant-se especialment per les esglésies romàniques que hi ha a
cadascun d’ells (totes les quals formen part del Catàleg del Patrimoni Artístic
d’Andorra) i que foren, abans fins i tot de la conformació del Principat com a
tal, els llocs al voltant dels quals van anar creixent els nuclis de població i
on es mantingué viva la devoció dels habitants de les Valls fins a èpoques ben
recents.
A l’arribada al poble de
Fontaneda ha estat rebut pels germans Francesc i Jordi Sancho de Cal Gastó i un
grup de veïns, amb els quals s’ha encaminat a l’ermita romànica de Sant Miquel,
on es conserven restes de pintura mural del segle XII i dos bells retaules
dedicats a l’Arcàngel: un pintat sobre fusta, darrere l’altar, i un altre
pintat sobre tela, al mur nord. Al retaule de l’altar, Sant Miquel està
representat triomfant sobre el diable i en l’acte de pesar les ànimes. El
quadre central està envoltat d’escenes de la vida de la Mare de Déu. A la tela,
Sant Miquel està envoltat dels sants fundadors de les grans ordes mendicants:
Sant Domènec, Sant Francesc d’Assís, Sant Francesc Xavier i Sant Antoni de
Pàdua. Mons. Vives ha explicat als presents la iconografia dels retaules, i com
la manera de representar cada escena servia antigament per fer conèixer passatges
de les Sagrades Escriptures a persones que majoritàriament no sabien llegir ni
escriure. També ha fet notar que totes les esglésies romàniques es construïren
orientades d’est a oest, amb l’absis mirant cap a orient (d’aquí ve, ha
explicat, el terme “orientar-se”).
No
hi voldria afegir cap coma a la descripció i les paraules de l’Arquebisbe
d’Urgell.
Vam
sortir amb un grat gust de boca pel record de la petita església i el bon tracte
rebut.
Text
i recull dades: Miquel Pujol Mur.
Fotografia:
M. Rosa Planell Grau.
Berga,
30 agost 2012.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada